pondelok 13. apríla 2015

Introducing: Miranda Kenneally

Nedávno ma napadla úplne nová rubrika. Introducing, teda predstavovanie, ktoré bude zahrňovať moje reči o danej autorke/sérii/knihe a presviedčanie, aby ste si to/ju/ho prečítali. Predstavím vám autora/ku, poviem vám čo to o jeho/jej knihách, čo sa mi páčilo, čo nie, na čo sa teším, či už u nás niečo vyšlo alebo sa plánuje. Posledným spomenutým sa dostávam k tomu, že budem predstavovať autorov, ktorých knihy u nás nie sú veľmi známe alebo sa tu absolútne vôbec nevydali. Väčšinou pôjde o možnosť dva.
Tak ako aj teraz, keďže dnes som sa rozhodla vám trochu priblížiť tvorbu autorky Mirandy Kenneally. 
(po týždni konečne dokončujem tento článok, keďže ma úspešne pripravil o nervy)



Miranda Kenneally sa narodila 29. apríla 1982. Vyrástla v Manchestri, Tennessee. Snila, že sa raz stane country speváčkou, autorkou alebo baseballovou hráčkou. V 18 odišla študovať do Washingtonu DC. Skončila školu a zdokonaľovala sa v písaní.Napísala sériu Hundred Oaks, ktorá má zatiaľ päť kníh. Píše YA knihy, rada by však písala žánre Adult či sci-fi.
Miranda miluje twitter, Star Trek a svojho manžela.


  

K tejto autorke som sa dostala už dávno-pradávno, keď som na istej stránke hľadala nejaké knihy v angličtine. Nikdy predtým som v iných jazykoch, než je Slovenčina a Čeština nečítala, takže malo ísť o prvý experiment. Nepamätám sa či bola prvá Kody Keplinger, alebo Miranda, no jedna z nich určite. Vďaka nim som dobrá v angličtine, vďaka ním som čítala mnohé skvosty, o ktoré by som inak ani nezavadila pohľadom.
Ale vrátim sa k pôvodnému cieľu tohto článku, tým je Mirandina tvorba. Autorka zatiaľ napísala len sériu Hundred Oaks, ktorá sa už v júli dočká svojej šiestej knihy.

Ide o sériu, ktorá pôvodne ani nebola sériou. Keď som Mirandu objavila, na svete boli len prvé dva diely a boli označené za stand-alone knihy, ktoré na seba nadväzujú maximálne tak miestom odohrávania sa príbehu. Keď vyšiel tretí diel, knihy sa označili za sériu Hundred Oaks, keďže sa Miranda rozhodla spomínať aj postavy z predchádzajúcej časti. A tak to všetko vzniklo. Celý život na strednej škole Hundred Oaks v Tennessee.

O čom sú knihy?

Keďže má séria 5 dielov, rozoberiem vám všetky nejako skrátene. Teda aspoň sa to pokúsim skrátiť.
Catching Jordan, teda prvý diel je o Jordan Woods, ktorá je quaterbackom v školskom futbalovom tíme. Áno, ona vážne hraje americký futbal a nie je len nejaká náhrada či ten hráč, čo len kope loptu do bránky, keď ju náhodou treba. Je QB (pre tých, ktorý nemajú poňatia, čo to znamená a aké sú pravidlá: am. futbal začína výkopom jedného tímu, druhý uteká, tam kde chytia loptu, z toho yardu začínajú. Musia dostať loptu na opačný koniec ihriska a prebojovať sa cez obrancov súpera. Vždy majú tri pokusy na to, aby získali 10 yardov, ale nesmú stratiť loptu (vajce). Quaterback je ten, ktorý pozná celú stratégiu a určuje, ako sa bude hrať. Inak sa do hry zapája len na začiatku každého rozohratia, buď posunie loptu nejakému runnerovi, alebo ju hádže sám. Na QB sa nesmie inak potom útočiť. Ak tím nemá loptu, QB nehraje.). Zbožňuje ju každý chalan, no všetci ju berú len za kamarátku, vo futbale je geniálna a má dopredu naplánovanú budúcnosť. Lenže do mesta sa prisťahuje istý Ty Green, ktorý je zhodou okolností tiež QB a veľmi dobrý QB. Jordan sa cíti byť ohrozená, no zároveň sa jej Ty začína páčiť atď atď.
Nechcem vám to nejako spojlerovať, no nie je všetko tak, ako sa môžete nazdávať, ten koniec naozaj nie je ľahko predvídateľný.
(Prepáčte, to veľmi v skratke nebolo :D)

Stealing Parker má hlavnú hrdinku Parker, ktorá sa po maminom škandále, ktorý odsúdi celé mesto (takmer celé) rapídne zmení. Schudne, prestane hrať softball a začne objavovať svoju ženskosť (poeticky povedané :D). Poviem vám, že si poriadne nepamätám príbeh, no zásadne momenty hej. Napríklad to, prečo sa mi dvojka tak páčila, aj keď mala výrazný náboženský prvok, hlavná hrdinka má totiž techtle mechtle s trénerom, a vy už viete, ako veľmi zbožňujem takéto vzťahy. Ale aj tu vám poviem, že nie je všetko tak, ako to vyzerá.

Tretí diel má názov Things I cant forget a musím vám povedať, že ma to neskutočne štve. Všetky diely majú nejaký krátky názov s menom hrdiniek v ňom, ale toto? Čo to je, nehodí sa to. Ok, k deju.
Je leto a hlavná hrdinka, Kate, sa vracia do letného tábora, tentoraz ako jedna z vedúcich. Lenže vždy naivne dobrá, nevinná a milá Kate skrýva temné tajomstvo (všetci vieme, že temné nie je :D). Do kempu sa vracia aj Katin prvý bozk - Matt, ktorý už nie je ten naivný textár a bifľoš. Teraz je z neho sexy plavčík, ktorý veľmi rád flirtuje.
Opäť sa priznávam, že ani tento príbeh si úplne nepamätám, ale viem jedno - v príbehu sa objavujú Parker a jej drahá polovička, ako dosť výrazné postavy.

Štvrtý diel s názvom Racing Savannah je o hlavnej hrdinke, ktorá sa, prekvapujúco, volá Savannah. Je chudobná a spolu s otcom, nevlastnou matkou a nevlastným súrodencom žije v domčeku na statku bohatej rodiny Goodwinovcov, kde pracuje Savanin otec. Sme v Tennessee, futbal a baseball už boli spomenuté, čo nám ostáva? Kone. Savannah by dala všetko za to, aby mohla byť džokejkou. Avšak do cesty sa jej pripletie Jack Goodwin, mladý, namyslený, nádherný a povýšenecký syn bohatých majiteľov statku. Savannah sa nesmie zapliesť s niekým z rodiny Goodwinovcov, Jack zase s niekým, kto nemá ani len vlastný dom. Lenže kto v tejto dobre dodržuje nejaké pravidlá, všakže?

Zatiaľ posledný vydaný diel je Breathe, Annie, Breathe, ktorý je z celej série najúspešnejší, dočkal sa dokonca aj hardbacku a má najvyššie hodnotenie. Nečudujem sa.
Annie neznáša behanie. No aj napriek tomu sa chystá na maratón. Jej priateľ, Kyle, totiž zomrel a ona sa rozhodla, že na jeho počesť zabehne maratón, na ktorý sa pôvodne chystal on. A tak sa teda pridá do skupiny, ktorá pripravuje ľudí na maratóny. Annie však počas jedného behu stretne mladého chalana, ktorý beha dokonca chrbtom napred. Annie a Jeremiah sa spriatelia aj napriek tomu, že jeho brat a zároveň vedúci tohto programu, Matt (áno, ten Matt z tretieho dielu), je proti tomu. Z dvojice sa stanú skutočný priatelia, ktorý si vzájomne pomáhajú až medi nimi postupne začne prekvitať láska.

Moje dojmy a hodnotenia

Milujem túto sériu. Prečo? Lebo hlavné hrdinky sú silné (až na Kate, ktorú som priam neznášala). Lebo je séria plná športu. Lebo niektoré hrdinky robia športy, ktoré sú ovládané mužmi. Lebo nejde o typickú YA s typickými hrdinkami, s typickou šikanou a typickým neviem čím. Má to naozaj viac ako milión dôvodov, prečo túto sériu takto zbožňujem.
Pri prvých dvoch dieloch sa mi neskutočne páči to, že autorka nejak začala, predstavovala nám nejakého chlapa, postupne nás donútila sa do dotyčného zaľúbiť a nakoniec nám úplne zmenila pohľad na danú postavu (ups, asi som povedala priveľa).

Jednotku zbožňujem práve kvôli tomu, že Jordan hraje americký futbal, ktorý má vždy fascinoval a milujem čítať o ňom, pozerať film atď (zápasy sú už o niečom inom, keďže trvajú pol dňa, lebo každých 5 sekúnd to stopujú). Jordan bola neskutočne vtipná a neskutočne silná a rozumná hrdinka. Hlavne kvôli týmto dvom veciam - Jordan a futbal, prvý diel milujem najviac.

V dvojke sa mi páčila Parker, ktorá bola tak trochu pobehlica (silné vyjadrenie), ale vtipná, múdra, drzá a skrátka super. Bola obrovským plusom pre knihu, rovnako ako aj jej vzťah s trénerom. Avšak mínusom bolo to kresťanstvo. Ako ja som kresťan, ale mám na to všetko svoj názor a myslím si, že amíci berú to náboženstvo až príliš vážne. Proste kostol každú nedeľu a nejaké posedenia a besedy a blablabla. Stealing Parker môžem zaradiť na tretie miesto v mojej obľúbenosti.

Trojka ma nejako nenadchla. Pamätám si, aká som bola sklamaná, keď som zistila, že tam nebude žiaden šport. Kate bola ako hrdinka hrozná, celé to snáď zachránili len Parker, Matt a autorka. Ako je to pekný letný príbeh, ale kniha bola pre mňa sklamanie, takže je v mojom imaginárnom rebríčku na štvrtom mieste so zemiakovou medailou.

Racing Savannah som vopred odsudzovala, kvôli tým country hlúpostiam. Nie som veľký nadšenec ródea a podobných vecí, ale toto dielo ma na to všetko neskutočne nadchlo. Savannah síce nebola ukážková hrdinka, ale bola dobrá a nebola uplakaná, čo je obrovské plus. Jack ma chytil za srdce. Zo všetkých hrdinov, čo dovtedy boli si ma on získal najviac. Bol bohatý, jazdil na koni, bol sexy a proste... aaach hihi. Príbeh bol úplne dokonalý, páčilo sa mi na ňom snáď všetko. To, ako sa k sebe hrdinovia správali, ako sa ich vzťah postupne vyvíjal, aké mala problémy Savannah, aké mak problémy Jack atď. Proste to bolo reálne, pekné a úplne ma dostalo to, že sa tu doteraz najviac spomínali predchádzajúce postavy. Savannah sa kamarátila (ak sa nemýlim, nepamätám už presne) so sestrou Tya Greena z jednotky, chodili do reštaurácie, ktorú vlastnil ktosi z jednotky a niekde tu bola aj Parkerina svadba (myslím že to bolo tu :D).
Racing Savannah má odo mňa striebornú medailu, čiže druhé miesto.

A nakoniec tu je Breathe Annie Breathe (nedávam čiarky, lebo katastrofa, keď tam sú). Zo všetkých dielov, je tento najprepracovanejší, má najhlbšiu myšlienku, najkrajší dej, najúžasnejšieho hrdinu a je najlepšie napísaný. Lenže! Catching Jordan už fakt nič neprekoná. Proste hrdinka, vtip, futbal a to, že som vďaka tomu objavila celú sériu a je to aj začiatok, naozaj to nič nepredbehne. Ale Breathe Annie Breathe bolo veľmi blízko. Stavila by som sa, že vám by sa aj páčil tento diel zo všetkých najviac. Úplne som sa zamilovala do Jeremiaha, ktorý bol dokonalý, ale nie bezchybný. Bol úžasný, bol neskutočne vtipný, bol nádherný a má proste skvelé meno! Annie síce bola taká nemastná-neslaná, ale absolútne mi to neprekážalo. Milovala som to, ako sa ich vzťah postupne vyvíjal, skrátka akí dobrí kamaráti pôvodne boli. A milovala som aj to, že ani tu nechýbali postavy z predošlých dielov, ako sú napríklad Matt a Kate. Tento diel fakticky nemá žiadnu chybu, teda aspoň podľa mňa. Takže dajme tomu, že by malo mať diamantovú priečku, ale ja to dám na taký pol na pol medzi striebrom a zlatom heh.

Čo sa chystá?

Ako som už spomínala, 7. júla vyjde šiesty diel s názvom Jesses girl a smutne oznamujem, že nie je o športe, ale o speve, čo ma trochu odradzuje (stále sa teším!). Autorka už niekde aj písala, že hlavná hrdinka, či ktosi, je tam členom rodiny nejakej postavy z predošlých dielov (veľmi veľa som vám touto vetou povedala :D). Vlastne... teraz čítam anotáciu a je tam hlavná hrdinka Maya Henry. V jednotke je naj kamoš Jordan s menom Sam Henry.
V krátkosti, o čo pôjde: Maya chce byť rockovou hviezdou a akosi sa dostane do kontaktu so známym spevákom Jessem. A koniec. Z tej anotácie sa veľa nedá vycucať, takže vám musí stačiť toto :D
Inak Miranda chystá ešte ďalšie dve knihy do série.

Vyšla/vyjde kniha u nás?

Séria vyšla len v zopár krajinách, ako je Maďarsko a myslím že aj Turecko či čo to bolo. Dokopy sa mi zdá, že je to len nejakých päť krajín.
A neplánuje sa u nás. Čo je škoda, nejaká taká séria by sa na Slovensku zišla.

Obálky

Milujem, keď neukazujú tváre na obálkach. Inak sa mi páčia, najviac asi Breathe Annie Breathe, ale nehodí sa k ostatným. Neskutočne ma to štve. Na prvých štyroch sú páriky na tráve presne zasadené do prostredie príbehu a tu zrazu toto modré čudo s jednou postavou. Je pekná, ale škoda, že sa nehodí. Inak sa mi nepáči ani Jesses girl, pretože tiež sa nehodí. Keby aspoň chodili po tráve. Ok, nebudem tu teraz riešiť, čo sa hodí a čo nie, proste mi tie obálky vôbec neprídu byť hrozné, ako som si najprv myslela. Ako paperbacky vyzerajú pekne.

Záver

Proste je to sladká, milá, oddychová Young Adultka, ktorú sa oplatí prečítať. Nie je plná sexu, nie je plná podrazov, len obyčajné životy obyčajných dievčat, s ktorými sa dá ľahko stotožniť. Och a určite to čítajte v lete, všetky majú takú letnú atmosféru, hlavne Things I cant forget a Breathe Annie Breathe :)

Snáď som vás na túto sériu dostatočne nalákala a naladila a preskúmate ju aspoň na GR, keď už ju neprečítate (čo by ste mali).
čauky :)

4 komentáre:

  1. Prvú knihu som kedysi dávno zaregistrovala... a teraz pozerám, že je z toho séria, what?:D A dobrá?:D Noo, rozhodne si ma týmto článkom nalákala, hádam by som niekedy mohla dať autorka šancu.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. dobrá dobrá :D som rada, že sa mi ťa podarilo nalákať :D

      Odstrániť
  2. Na túto sériu sa už dlhšie chystám, len proste.. angličtina. Ešte v nej len začínam čítať a väčšinou mi to trvá dvoj-trojnásobne dlhšie ako čítanie slovenskej či českej knihy. Ale asi cez leto sa do toho konečne pustím, vyzerá to dobre, okrem toho tiež zbožňujem knihy, v ktorých sa hlavná hrdinka venuje nejakému športu. Nehovoriac o tom, že je strašne fajn, keď sa jedna séria odohráva na jednom mieste a postavy z predchádzajúcich kníh sa tak objavia aj v pokračovaniach. :D
    Inak sa mi dosť páči tento tvoj nápad, ešte takto možno spoznám kopu dobrých sérií. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja som s touto sériou začínala čítanie v angličtine:) nie je tu náročná anglina :) pusti pusti, je to super :)
      ďakujem :)

      Odstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať