sobota 5. septembra 2020

Príbeh o knihách a láske II Words in Deep Blue

Rachel práve zomrel brat a spolu s mamou a celou rodinou to zvládajú naozaj ťažko. Preto sa rozhodne presťahovať naspäť do mesta, kde vyrastali, kde mala kamarátov, kde mala svojho najlepšieho kamaráta, Henryho. Henry však nebol len najlepší kamarát, Rachel ho ľúbila, no po smrti brata už necíti asi nič.
Henry je zaľúbený do Amy odkedy sa presťahovala na ich stranu mesta. Aj keď sa odlúčia, stále sa k sebe vrátia a dokonca majú kúpené lístky na cestu okolo sveta. No život nejde podľa plánu a všetko sa začína rúcať. Kníhkupectvo, ktoré vlastní jeho rodina odkedy si vôbec pamätá na tom nie je práve najlepšie a rovnako ani vzťah jeho rodičov.
Ide o príbeh, ktorý znie neskutočne tuctovo a som rada, že som knihu začala najprv čítať a anotáciu si nikdy neprečítala, pretože by ma to až tak nezaujalo. Opäť len nejaká smutná kniha, kde niekto zomrel, všetci sú rozvedení a nešťastní, ale všetko zachráni láska dvoch mladých. Vôbec to tak nie je. Tento príbeh je skrátka o inom. Rieši to, ako sa ľudia snažia prekonať ten smútok, keď o niekoho prídu. Či už je to smrť, alebo rozchod, rozvod, odlúčenie a podobne. Rieši vzťahy a knihy. Ako obyčajné knihy a príbehy dokážu spojiť ľudí. 
Totiž, v kníhkupectve, ktoré vlastní Henryho rodina majú "Letter Library", teda knižnicu s odkazmi. Ľudia jednoducho píšu do kníh, zvýrazňujú si, čo sa im páči, nechávajú tam odkazy, alebo napíšu nejaký list a nechajú ho niekomu inému, aby si to prečítal. A presne tieto odkazy a listy máte možnosť čítať spolu s hlavným príbehom. Nie je to len príbeh o mŕtvom chlapcovi a jeho smutnej sestre. Je to príbeh o knihách, o láske ku knihám, o tom, ako knihy vedia zbližovať.
Okrem hlavného príbehu a príbehov z Letter Library sledujeme aj vedľajšie postavy, ktoré tam nie sú len tak do počtu. Henryho sestra má vlastné problémy, rovnako aj ich rodičia. Dokonca sa príbeh sústreďuje aj na ich kamarátov. A to sa mi na tom neskutočne páčilo. Nečítala som generický a obyčajný príbeh, ale dostala som niečo skutočné, kamarátov a rodinu, ich vzťahy, reálny život.

No čo sa mi najviac na knihe páčilo, bolo písanie. Autorka má neskutočne krásny štýl písania. A nie je to len o tom, že tam pchá nejaké nesmierne hlboké myšlienky, nad ktorými musíte hodiny premýšľať, čo sa vlastne snažia povedať. Nejde o citáty o hviezdach, ktoré spievajú, ani iné metafory. Boli to krásne slová, vety, celé odseky, ktoré ma donútili zamýšľať sa nie nad tým, čo to znamená, ale nad životom. Zasiahlo ma to. Naozaj veľmi. Ku koncu som už plakala a to nie z nejakej smutnej situácie, ale z toho, ako krásne to bolo napísané.
Ani si nepamätám, kedy sa mi naposledy tak veľmi páčilo písanie v knihe. Kedy som si zaznačila toľko citátov. Zasmiala som sa, poplakala si, zamyslela sa.

Ide o austrálsku knihu, takže sa príbeh odohráva v/pri Melbourne. Pre mňa to bolo také osvieženie, pretože som konečne nečítala o tínedžeroch z nejakej diery v USA, ktorý nemajú radi ich malé mesto, chcú vypadnúť, sú šikanované, sú panny a nevedia, čo je alkohol. Toto bolo také otvorené všetkému. No bolo trochu mätúce si urobiť poriadok v tom, v akom ročníku vlastne postavy sú, keďže sa to u nich ráta inak a nepoužívajú tie bežné názvy, ktoré majú napríklad v USA. V tomto to bolo trochu mätúce, predsa len, nemáme tu veľa kníh z Austrálie, no bolo to naozaj také osvieženie v tom mori jednoliatych YA kníh.

Sledujeme hlavne dve postavy, keďže je príbeh písaný z dvoch pohľadov. Rachel necíti nič a ani nechce, no postupne sa to začne meniť, keď sa opäť zblíži s bývalými kamarátmi. Začne byť otvorenejšia a úprimnejšia a jej príbeh je celkovo veľmi pekný a srdcervúci v tom, že čítame o tom, ako sa vyrovnáva so smrťou brata. Ako sa snaží nájsť tú rovnováhu, aby aj žila a nie len smútila a trápila sa.
Henry ma taktiež svoj vlastný príbeh, svoju vlastnú cestu. Je tak bezhlavo zamilovaný do Amy až nevidí to, čo má priamo pred očami. Jej povahu a kamarátov, ktorí mu dookola opakujú, že robí chybu. Navyše sa vyrovnáva s inou stratou, trochu povrchnejšou, a je skrátka zaujímavé sledovať, ako sa mení a začína si uvedomovať, čo je v živote podstatné.
K tomu tu máme aj vedľajšie postavy. Ako som vravela, nie sú len tak do počtu, ale majú vlastný príbeh, ktorý bol pre mňa dokonca zaujímavejší ako príbehy Rachel a Henryho. Ide o Henryho sestru, ktorá je uzavretá, v škole ju šikanujú, je zvláštna, rada číta a nemá kamarátov. Teda má jedného a s ním si píše listy v Letter Library. A do toho príde Martin. Pracuje v ich kníhkupectve a snaží sa s George skamarátiť, no tá myslí len na niekoho iného.
Celkovo George bola neskutočne zaujímavá postava a jej príbeh bol rovnako srdcervúci a krásny, ako celá kniha. Najviac ma bavilo čítať scény, kde bola ona a uvítala by som aj knihu, ktorá by bola len o nej, no je mi jasné, že je táto kniha už uzavretá a netreba sa v nej ďalej špárať.
- písanie
- Letter Library
- George
- viac príbehov v jednom
- Bolo to neskutočne predvídateľné. Presne som vedela, čo sa kedy stane a kto je kto. Čo je samozrejmé, keďže ide o obyčajnú YA romantiku, no zároveň som očakávala trošku viac tajomna. Chcela som byť prekvapená a neuhádnuť úplne všetko.
Tento rok je toto zrejme najkrajšia kniha, ktorú som čítala. Nepoviem najlepšia, lebo určite by sa našlo niečo s lepším príbehom a postavami, no tak nádherne napísanú knihu som už naozaj dlho nečítala. Urobilo to aj z tuctového príbehu krásny a už teraz viem, že to budem čítať dookola a vždy v tom nájdem niečo iné a inak to pochopím. Mám chuť vám poslať ten môj výtlačok, aby ste si ho prečítali a napísali tam vlastné myšlienky tak, ako to robili v Letter Library. Mám chuť si to prečítať znovu, asi to aj urobím čoskoro. Jednoznačne vám túto knihu odporúčam a dole prikladám aj link, kde si ju môžete kúpiť.


Originálny názov: Words in Deep Blue
Autor: Cath Crowley
Dátum vydania: 08/2016
Vydavateľstvo: Alfred A. Knopf Books
Počet strán: 273
Hodnotenie GR: 4,07

Zábava 2/5
Láska 4/5
Priateľ 3/5
Plač 4/5


Anotácia:
This is a love story.
It's the story of Howling Books, where readers write letters to strangers, to lovers, to poets.
It's the story of Henry Jones and Rachel Sweetie. They were best friends once, before Rachel moved to the sea.
Now, she's back, working at the bookstore, grieving for her brother Cal and looking for the future in the books people love, and the words they leave behind
 

↓ Knihu si môžete zakúpiť aj tu ↓      

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať