nedeľa 25. marca 2018

Keď je svet krajší vo virtuálnej realite || Ready Player One

S Adi z Čarakníh sme tak premýšľali, že by bolo zaujímavé vyskúšať spoločné čítanie, a tak sme premýšľali, ktorá kniha by bol taká, ktorú by určite malo veľa ľudí prečítaných, ale zároveň by bola aktuálna, čiže by podnietila aj tých, ktorí ju ešte nečítali, aby tak urobili. A potom sme prišli na tento skvost. Ani jedna z nás ho nečítala a koncom mesiaca má byť v kinách film, tak bolo rozhodnuté.


Svet sa v roku 2045 pomaly, ale isto stáva horším miestom na život. Ľudstvo takmer úplne spotrebovalo pohonné látky, pracovných miest je málo a ľudí veľa. A tak sa všetci obracajú na OASIS - svet vo svete - virtuálnu realitu, ktorá je oveľa krajšia, než tá skutočná. OASIS vymyslel James Halliday, ktorý po svojej smrti rozpútal šialenstvo, keď vyhlásil, že OASIS získa ten, kto v ňom nájde zlaté vajce, teda Easter Egg, najprv však víťaz musí nájsť tri kľúče a tri brány, a splniť všetky úlohy. Wade Watts je jeden z tých, ktorý týmto honom na zlaté vajce žijú a práve on nám rozpráva príbeh o tejto šialenej a nekonečnej súťaži, v ktorej musia bežní používatelia súperiť s konglomerátom IOI, ktorý sa snaží OASIS ovládnuť a spoplatniť ho.
Príbeh je úžasný, nápadne pripomína Dahlovu knihu Charlie a továreň na čokoládu, čo je len jedno veľké plus, ak knihu či film máte radi. O svete budem hovoriť neskôr, no bez neho by to bol obyčajný príbeh, nie až taký zaujímavý, avšak tým, ako autor využil prvky z druhej polovice dvadsiateho storočia a hlavne z osemdesiatych rokov, vytvoril akúsi ódu práve na tie roky a zároveň vynikajúci príbeh pre všetkých geekov, teda nadšencov pre hry, knihy, filmy a hudbu. Autor totiž spomína filmy ako Hviezdne vojny, Tron, Návrat do budúcnosti, Blade Runner, seriály ako Star Trek či Knight Rider, hry od Dungeons and Dragons, Adventure, Pac-mana až po World of Warcraft. Fakt ak sa aspoň trochu v takýchto veciach vyznáte, tak je to kniha práve pre vás.
Celkovo je príbeh obohatený o toľko prvkov, že neexistuje šanca, že by ste nič nepoznali. Krásne to obohacuje celý dej a stavia práve na tých hrách a filmoch, bez ktorých by príbeh ani nemohol fungovať.

Ernest Cline vie písať. Kniha bola plná hlášok, pekných myšlienok, skvele napísaných dialógov, vďaka ktorým ste uverili, že ide o mladé postavy, zaujímavých opisov, dobre postaveným dejom. Mala všetko a miestami až priveľa. Hlavne keď išlo o opisy, v ktorých dal autor až príliš najavo to, ako sa vyzná vo všetkých tých filmoch a hrách, o ktorých rozpráva. Niekedy úplne zbytočne opisuje veci, čo len zbytočne unudí čitateľa, no na druhú stranu, je pravda, že záleží na tom, čo vás zaujíma, pretože niektoré opisy boli skvelé a nevadili mi.
Veľmi sa mi tiež páčilo, že hoc kniha začala pomaly, postupne to gradovalo a na konci som sa už nevedela odlepiť. Skrátka si to autor skvelo naplánoval a celkovo bolo vidno, že má všetko do detailu premyslené.

Kniha sa odohráva v USA v roku 2045 (nenechajte sa oklamať niektorými slovenskými anotáciami, kde stojí rok 2044). Páčilo sa mi, aký svet autor vymyslel, že nebol najkrajší pre tých, ktorí pochádzali z chudobnejšej vrstvy, a tak OASIS poslúžil ako skvelý kontrast k zlému svetu, pretože OASIS bol dokonalý.
A OASIS-om budem pokračovať. Klaniam sa autorovi, pretože takýto svet vymyslieť je skrátka niečo neskutočné. V OASIS-e sa totiž dalo pracovať, študovať, ale mohli ste v ňom aj tráviť voľný čas nakupovaním či skutočným hraním. V OASIS-e totiž bolo všetko. Predstavoval normálny internet, na ktorom ste si mohli vyhľadať novinky, nakupovať, čosi vygúgliť, zároveň to bol prehrávač hudby, filmov a seriálov, knižnica, no aj hra. Hra plná hier. Svet OASIS-u bol totiž rozdelený do niekoľkých sektoroch a v každom sektore boli rôzne planéty. A tak ste sa mohli ocitnúť vo svete Hviezdnych vojen či Star Treku a teda predstierať, že ste nejaký Han Solo s Millenium Falcon, alebo ste mohli ísť vyzabíjať nejakých trolov na inú planétu, za čo ste mohli získať XP, teda body a zvyšovať si nimi level. Bol tam aj svet Pána prsteňov či World of Warcraft, ale aj skutočné miesta a mestá. Niektoré časti nepovoľovali boj, v iných fungovala len mágia, v ďalších len technológia a v niektorých úplne všetko.
Skrátka OASIS bol tak skvelo premyslený, hlavne keď autor opísal všetku techniku, akou sa k nemu dalo pripojiť, že mám chuť skočiť hneď do knihy a pripojiť sa do OASIS-u. Miestami som totiž aj ja zabúdala, že sa väčšina príbehu odohráva práve v tomto virtuálnom svete a vykreslilo mi to taký skutočný obraz toho, ako aj postavy zabúdali, že OASIS je len virtuálny a nie reálny. S takými vymoženosťami a v takom svete sa dalo ľahko zabudnúť, že vaše skutočné ja sedí niekde v kresle a kysne tam, kým vaše oči a myseľ sú v OASIS-e.

Hlavná postava je Wade Watts, ktorý je lobovec. Lobovci sú ľudia, ktorí sa snažia nájsť zlaté vajce a vedia o Hallidayovi úplne všetko. A Wade toho vie naozaj veľa. Neskutočne sa mi páčilo, ako sa jeho charakter počas knihy vyvíjal, od toho mladého chlapca, ktorý študoval až po inteligentného a nebojácneho mladého muža. Zo začiatku ma jeho postava až tak nezaujala, no nakoniec som ho začala mať rada, hlavne keď sa jednalo o Art3mis, pretože vtedy to bol len zlatý zaľúbený chlapec. Ak mám byť úprimná, myslela som si, že Art3mis sa mi nebude páčiť, ale po prvých stranách, na ktorých sa objavila bola nesmierne zlatá a hneď si ma získala. 
Celkovo sa mi páčilo, že všetci hrdinovia boli takí reálni. Neboli to totiž tie postavy, ktoré majú veľké tajomstvá a nesmierne smutné životy. Skrátka celý svet bol na prd, a tak sa obracali na OASIS, kde trávili celé hodiny a dni. Autor ich vykreslil fakt reálne čo sa týkalo práve toho závislačenia na OASIS-e a toho, čo sa vám stane s telom, keď budete len sedieť v kresle a nehýbať sa. 

Ak ste to z celej recenzie ešte nepostrehli, tak najlepšia vec na celej knihe je jednoznačne svet a hlavne teda OASIS. Ak si ho nechcete aj vy aspoň raz vyskúšať, niečo s vami nie je v poriadku.
Za plus považujem celkovo všetky postavy, pretože boli jedinečné a pri pomyslení na všetky knižné postavy, ktoré poznám, tieto hneď vytŕčajú z radu.

Mám len jeden mínus, a tým sú niektoré siahodlhé a zbytočné opisy. A hovorím niektoré, pretože hoc tam boli také, ktoré boli trochu nezáživnejšie, ponúkli mi skvelý obraz toho, o čom bude príbeh a v akom svete sa nachádzam, no potom tam boli aj také opisy, ktoré sa zaoberali úplnými zbytočnosťami. Napríklad keď autor opisoval nejakú nepodstatnú hru na niekoľko odsekov.


Celkovo to bolo jedno originálne a pútavé čítanie, čiže jednoznačne knihu odporúčam. Verím, že sa aj vy zamilujete do celého sveta a hlavne OASIS-u (poďme spočítať, koľkokrát som použila slovo OASIS počas tejto recenzie). Inak určite nezmeškajte aj film, ktorý režíroval Spielberg! A odporúčam vám ešte nájsť si nejaký playlist hudby z tejto knihy, hneď sa vám bude lepšie čítať, keď vám v pozadí bude hrať nejaká hitovka od Duran Duran či Blondie.



Originálny názov: Ready Player One
Autor: Ernest Cline
Séria: Ready Player One
Diel v sérii: prvý
Dátum vydania: sk 6/2016, eng 8/2011
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 400
Hodnotenie GR: 4,31

Zábava 4/5
Láska 3/5
Priateľ -/5
Plač 0/5

Anotácia:
V roku 2045 je svet veľmi nehostinné miesto. Minula sa ropa, klíma je zničená, rozšíril sa hladomor, chudoba a choroby. 
Stredoškolák Wade Watts, tak ako väčšina ľudstva, uniká pred bezútešnou realitou do virtuálnej utópie zvanej OASIS, kde môže byť, kým len chce. Existujú tu tisíce planét, na ktorých sa dá žiť, hrať, ale aj zamilovať. A rovnako ako ostatní, aj Wade je posadnutý hľadaním zlatého vajca, špeciálneho bonusu, ukrytého v tejto alternatívnej realite. Tvorca OASIS-u James Halliday totiž zomrel bez potomkov a svoje rozprávkové bohatstvo spolu s OASIS-om sa rozhodol darovať človeku, ktorý rozlúšti hádanky a splní úlohy roztrúsené v jeho výtvore. 
Milióny ľudí sa celé roky márne pokúšajú rozpliesť hustú sieť odkazov na popkultúru z konca dvadsiateho storočia. Až kým Wade jedného dňa nenatrafí na kľúč k rozlúšteniu prvej hádanky. Odrazu stojí proti tisíckam súperov v zúfalých pretekoch o uchmatnutie hlavnej ceny. Nejde tu však len o lákavú výhru, ale najmä o desivý dosah pretekov na skutočný svet, ktorý sa od základov zmení
 

Za poskytnutie knihy veľmi pekne ďakujem kníhkupectvu PreSkoly.sk.
Ak ju ešte nemáte a chcete si ju kúpiť (čo by ste mali), tak klik SEM.
    
  

2 komentáre:

  1. Teda, táto kniha vyzerá skvelo! Milujem sci-fi, a takéto knihy o dystopickej budúcnosti sú pre mňa vždy hrozne lákavé. Hneď by som sa do nej najradšej pustila... No teraz mám v pláne iné knižky, hh. Vždy nájdem nejakú geniálnu, môj chcem prečítať list už naozaj nemá konca. Ale ísť do sveta Oasis by som veľmi chcela. No popravde, nepokladám sa úplne za geeka, čiže neviem, či ma tie opisy hier budú baviť. Ale chcem to vedieť, či ma budú baviť! :D Aachjaj, nevadí, určite si túto knihu pripisujem na list.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. poznam to, moj zoznam knih, ktore si chcem precitat, tiez nema konca :D a ani ja nie som uplny geek, ale celkom ma to bavila, ak mam byt uprimna, takze podla mna to zaujme aj tych ludi, ktorí o tom nemaju paru :D som rada, ze som ta inspirovala precitat si ju :)

      Odstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať