štvrtok 1. októbra 2020

Ako nekopírovať alebo ako byť neoriginálny


Ja a blog to spolu ťaháme už roky, a je teda jasné, že sa mi už veľakrát stalo, že si odo mňa niekto niečo požičal, alebo skôr ukradol a nikde ma nespomenul. Či už to boli nápady na články a fotky, alebo mi priamo ukradli fotku a využili na svojom instagrame. Ľudia sa inšpirovali a potom nenapísali kde. A ja presne viem, že tou inšpiráciou som bola ja. Tak tento článok je práve pre tých ľudí, ktorým sa to stalo tiež! Alebo skôr pre tých, ktorí to robia a niekto by im mal povedať, prečo, a ako to nerobiť.

Sme v dobe, keď je naozaj ťažké byť originálnym. Knihy sú založené na iných príbehoch, jednu zápletku či prvok nájdete v ďalších desiatich knihách, ktoré vyšli za posledný mesiac, a postavy akoby si z oka vypadli. A rovnako je to aj s blogmi. Každý biely, všetci si vedú sociálne siete, každý robí to isté. Ani ja nie som najoriginálnejší človek na svete. Ale snažím sa ním byť aspoň trochu. Posledné dva roky píšem iné články a nie len recenzie, všeličo kreatívne, a zisťujem, že takých blogov, ktoré píšu rôzne zaujímavé články, je naozaj málo. A aj keď niečo nájdem, nejakých nových a mladých blogerov, tak je to odkopírovaný nápad odo mňa, od tamtej alebo tamtoho.

Všetko by bolo v poriadku, veď každý sa môže vyjadriť k danej téme a inšpirovať sa. Len jedinú vec podotknem - označujete ľudí, od ktorých nápad máte.

Všade po bookstagrame sú teraz reťazové príbehy o tom, ako máme byť všetci kamaráti na jednom veľkom ružovom obláčiku, no ak už príde na to a treba niekoho napríklad označiť, tak sa to nedeje. Na to som presne dostala peknú odpoveď: "Keby sa namiesto istého projektu pomáhali zdieľať za nápady". Áno, súhlasím. Keby sme netvorili umelé projekty a neviem čo všetko na podporu účtov, len aby sme sa zviditeľnili, ale úprimne niekoho zazdieľali a označili, lebo sa nám ten nápad/fotka/storka/hocičo páči, hneď by tieto "reklamy" mali krajší, hlbší a úprimnejší význam. 

Ak ide o blogy, nemusí to byť celý odsek venovaný oslavám blogera, od ktorého ste sa inšpirovali, stačí jedna jediná veta alebo len označenie: "nápad @blabla". Naozaj jednoduché, nie? Tak prečo to potom nikto nikdy neprizná? Mám dojem, že o tomto som už v jednom článku písala. Ja totiž označím aj človeka, od ktorého to možno nebola priama inšpirácia, alebo som danú vec videla úplne všade, no viem, že tento človek to robí, tak mu dám ten "credit", označím ho/ju. Ale toto je samozrejme už na vás.

Napríklad, na instagram som pridala fotku, kde som dala žltý citát na spodok, ako keby to boli titulky z filmu. Videla som to síce po celom instagrame, ale viem, že také niečo robila aj Adi, tak som ju označila. Samozrejme, záleží aj na poste a miere inšpirácie. Keďže Adi poznám a aj všetci ostatní, rozhodla som sa ju označiť tak či tak. No sú aj posty, kde inšpiráciu nenapíšem, lebo to nebol vyslovene jeden človek alebo niekto, koho (osobne) poznám.

Keď som sa vás pýtala na instagrame či vám kopírovanie prekáža, jedna z vás mi napísala, že často má nápad, ktorý však pred ňou stihne urobiť niekto iný, no nakoniec pridá aj svoj príspevok a daného človeka neoznačí. Chápem. Sám človek vie či niečo vymyslel, alebo nie a to mi napísala aj ona "ja sama viem, či som to skopírovala alebo nie". V tomto prípade súhlasím. Aj mne sa stalo už mnohokrát, že som mala nápad, niekto ho zrealizoval predo mnou, no ja sa väčšinou cítim zle a bojím sa, že ma ľudia zlynčujú, že vykrádam, a tak to väčšinou nepostnem.

Niekedy nejde len o fotky vo feede. Toľkokrát som videla, že niekto začne zdieľať na príbehu nejaký vtip alebo iný príspevok a odrazu to zdieľa niekto ďalší, no radšej si nájde originálny post, než aby označil toho, od koho to má. Je to len veľmi všeobecný príklad, no stalo sa aj mne párkrát, že som niečo zdieľala a vzápätí to odo mňa prebralo pár ľudí. A zhodou okolností aj teraz sa znovu udialo to, že niekto začal istú "hru" na príbehoch, a hoc to nie je nič originálne, určite to niekto robil už predtým, hneď na druhý deň urobil to isté ďalší účet. Jedna vec je, keď naozaj neviete, kto vás inšpiroval, pretože ide o nejaký trend, ktorý robí fakt každý, a druhá vec je, keď ste to reálne od niekoho odkopírovali, inšpirovali sa niekým deň predtým a nenapíšete, kto bol tá inšpirácia.

Platí to aj pri iných projektoch a médiách. Totiž takýchto ľudí, ktorí nemajú v sebe ani štipku solidarity sa poslednou dobou akosi nazbieralo. Niekto začne nejaký projekt, snaží sa ho ľudom zazdielať a spropagovať tak seba a svoje siete, a zrazu príde niekto iný, kto urobí to isté, neoznačí nikoho a púta pozornosť na seba. Niekto začne zaujímavý podcast a zrazu tu máme samé podcasty. Ja nehovorím, že je to zlé, veď podcasty sú vo svete fenoménom posledných rokov, no ku nám sa akosi dotrepali len teraz a zrazu každý v našej komunite musí mať podcast. Môj problém spočíva v tom, že keď s tým niekto príde ako prvý, má istý nápad a zrazu príde niekto ďalší s rovnakými témami či dokonca grafikou, vôbec by neuškodilo spomenúť niečo ako "tento podcast sa nám/mi páčil, tak sme sa rozhodli spustiť niečo podobné".

Na druhú stranu chápem, že na to má každý vlastný názor. Na instagrame som okrem odpovedí, že to ľuďom prekáža, keď ich neoznačia, hlavne keď sa použije ich fotka, dostala aj opak. Niekomu to nevadí, ak sa niekto inšpiruje, pretože to tak robia aj oni, hľadajú inšpiráciu kde sa len dá. Každý má svoju hranicu. Inšpirácia s nápadom je možno v poriadku, no kopírovanie viet, odsekov či priame zdieľanie vašej fotky bez označenia už v pohode nie je. Ja som napríklad rada, ak vám pomôžem, na blogu mám kopec článkov, kde vám radím, ako blogovať a ako instagramovať, čo robím ja, a čo vám odporúčam, no niekedy, keď som hrdá na svoj nápad, ktorý som nikde nevidela ma to vie naozaj nahnevať, keď to isté uvidím o pár dní neskôr u niekoho iného.

Ako som už napísala, každý má svoju hranicu, niekomu prekáža všetko, niekomu len priame zneužitie. No viete čím nikdy nikoho neurazíte? Označením. Ja vám naozaj nechcem brániť v tom, aby ste skúšali veci, zapájali sa a zdieľali. No ak viete, že tento nápad nie je váš, že ste ho odkopírovali, ba dokonca odkopírovali rovno celý post, vety, odseky či fotky, tak sa prosím netvárte ako najoriginálnejší výplod ľudstva, ale dajte zásluhu tým, ktorí si to zaslúžia.

A aký máte na to názor vy? Stalo sa vám už, že niekto ukradol váš nápad alebo rovno celý post?


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať