pondelok 2. júla 2018

Issue 25: Čo znamená byť bookstagramerom

Ahojte! Už dlhšie som premýšľala o článku, v ktorom by som sa rozpísala o instagamovom algoritme a hlavne o tom, ako to psychicky pôsobí na majiteľa bookstagramu, ale to najhoršie obdobie som už prekonala a zrejme by to bol príliš krátky článok, tak som sa rozhodla zhrnúť všetko v jednom. Ako fotím a upravujem, nejaké moje rady, všetko čo sa týka sledovateľov a spoluprác.

Začnime s celkovým Instagramom. Keď začínate, najprv sa totiž musíte rozhodnúť čomu sa idete venovať. Budem hovoriť len o boosktagrame, teda o IG profile venovanému knihami, no môžete tam mať, samozrejme, všetko možné. Ak však nie ste nejaká známa osobnosť a chcete viac sledovateľov, tak je najlepšie držať sa v jednej téme. Zároveň sa môžete rozhodnúť či chcete mať fotky úplne rozličné alebo chcete sa držať nejakého štýlu - napríklad biele pozadie, všetky fotky vonku, tmavé pozadie, len fotky zhora, atď.
Keď ide o fotenie, tak vám veľa nemám, čo poradiť. Každý si fotí ako mu to vyhovuje. Ja som napríklad doteraz používala mobil, stále iný, ale konečne mám zrkadlovku, s ktorou hneď tie fotky vyzerajú lepšie, aj keď je pravda, že po úprave cez rôzne aplikácie sa kvalita riadne zhorší. Poviem vám to typické - využívajte prirodzené svetlo, teda nefoťte s bleskom. Povedala by som aj, aby ste obmieňali štýl fotenia, nech to nie je stále to isté, ale to je taká osobná preferencia. Napríklad niektoré účty používajú na každej jednej fotke tú istú vec, ktorá sledovateľa môže omrzieť. A keďže nie som nejaký fotograf, tu aj končíme.
Čo sa týka úpravy, máte na to milión aplikácií. Ja používam VSCO, Snapseed a niekedy aj Afterlight. Vo VSCO máte skvelé filtre, ktoré si aj môžete dokúpiť, tiež máte možnosť fotku orezať a rôzne upraviť. Ja pridávam len M5 filter. Snapseed je taký photoshop v mobile. Môžete tam upraviť fotku do takej miery, že vám ten photoshop fakt ani netreba. Môžete niečo z fotky vymazať, rozšíriť ju, zosvetliť iba istú časť a podobne. A nakoniec Afterlight, kde je taktiež veľké množstvo filtrov, ktoré ja používam na svoj osobný účet, no navyše má také efekty starej, pokrčenej či poškriabanej fotky. Avšak musím tiež povedať, že Afterlight mi najviac zhoršoval kvalitu fotiek, preto ho už tak často na fotky na bookstagramovom účte nepožívam.
Inak môžete si stiahnuť aj rôzne appky na svoje príbehy, kde som ja mimoriadne aktívna, ani by som sa nečudovala, keby som všetkým už šla na nervy (hahaha), ale nepoužívam žiadne také appky, keďže nemám pamäť v mobile. Môžete skočiť na blog Prokrastinuji čtením, kde Barča nedávno pridala článok o aplikáciach a úprave fotiek.

Najdôležitejšia časť. Ja fakt už nemám slov, keď ide o instagramový algoritmus. Ešte na jeseň som pridala fotku, mala som tisíc sledovateľov a cez päťsto lajkov. Úplne bežne som vtedy dosahovala hranicu sedemsto. Potom každý na Instagrame hovoril o novom algoritme, ktorý Instagram zaviedol. Mala som čoraz menšiu sledovanosť postov a niekedy v máji sa opäť zmenil algoritmus. Fakt neviem, čo všetko je na tých algoritmoch pravdy, z toho čo koluje po rôznych účtoch, ako napríklad to, že ak chcete, aby vaše posty boli videné, musíte byť aktívni a pravidelne komentovať fotky iným. Ale každopádne, je to čím horšie a horšie a teraz, s tritisíc sledovateľmi ledva nazbieram tristo lajkov.
V máji či apríli ma to fakt dostalo, pretože som bola nesmierne spokojná so svojimi fotkami, no nikto ich poriadne nevidel. Cítila som sa úplne hrozne, mala som pocit, že sa nikomu moje fotky nepáčia, bolo mi do plaču, chcela som skončiť s Instagramom, nevidela som v tom už zmysel. Tak som si dala prestávku, keď som sa vrátila, stále som z toho bola taká trochu zničená, ale teraz už na to kašlem. Ako ja viem, že je to len hlúpa aplikácia, tak prečo by som sa mala kvôli nej tak trápiť, no proste tak to je. Úplne vás to doriadi až začnete pochybovať o tom či ste vôbec kreatívny človek, či sú tie fotky pekné, či sa oplatí vôbec fotiť, stratíte motiváciu, nápady, chuť niečo vymýšľať a nakoniec, pochybujete či vás vôbec majú tí ľudia radi, či sa ľuďom páčia tie fotky, keď nikto nič nekomentuje.
Celý ten algoritmus jednoducho nedáva zmysel. Ja niekomu dám sledovanie, aby som videla jeho posty a Instagram mi neukáže jeho posty, lebo ja nie som dosť aktívna?! Nemám slov. To nejaký mudrc toto vymýšľal, fakt.
Takže ak sa tým trápite tiež, chápem vás a dúfam, že to prekonáte, pretože fakt je to len hlúpa appka a nestojí za vaše trápenie. Foťte preto, že vás to baví a chcete ľuďom ukázať knihy, ktoré milujete alebo čítate, nie preto, len aby ste mali milión lajkov a sledovateľov.

Nedávno jedna zahraničná blogerka (Whatshotblog) pridala článok o tom, ako knižným blogerom nikto neplatí, zatiaľ čo tí ostatní blogeri, ktorí píšu o životnom štýle či mejkape dostávajú zaplatené. A nejdem sa ani porovnávať s takými blogermi, lebo mám tak sto sledovateľov tu, ale ide mi o to, že Instagram je niekedy nedocenený a niekedy si tí ľudia neuvedomujú, že aj fotky dajú zabrať, keď chcete niečo kreatívne. Musíte niečo vymyslieť, potom odfotiť a potom upraviť. Niekedy to môže byť práca aj na hodiny. A ja viem, že by som mala byť rada, že mi niekto chce poslať knihu zadarmo a ja ju mám "len" odfotiť, ale aj za tým fotením je nejaká práca, práve preto, už niektoré spolupráce odmietam, hlavne keď knihu ešte musím navyše čítať, na čo som doteraz proste nemala čas a už ani toľko nečítam, ako kedysi.
Ale zároveň mám pocit, že niektoré vydavateľstvá si neuvedomujú, akú hodnotu majú fotky na Instagrame. Neviem ako vy, ale ja na blogoch už takmer vôbec nečítam recenzie, omnoho viac ma zaujme kniha, keď ju vidím niekde na IG - buď v nejakom poste, alebo keď o nej niekto dookola rozpráva v príbehoch, aká to je super kniha. Aj napriek tomu chcú vydavateľstvá hlavne tú recenziu, čo aj chápem, keď tú recenziu dajú potom na svoju stránku ku knihe, ale zároveň niektoré to nerobia a ja až nechápem, na čo tie recenzie vôbec píšem keď vidím, že majú takú malú čítanosť a väčšinou kto komentuje sú práve blogeri, ktorí o knihe už určite počuli.
Naopak Instagram je jedna veľká reklama. Toľko tam ospevujem napríklad Vraniu šestku, že už mi pár ľudí napísalo, ako si knihu kvôli mne kúpili/prečítali a bola skvelá. Keď som na príbehoch dookola ospevovala Nevernight, tak mi kopa ľudí písala, že si to objednávajú. Je to super pocit, niekoho tak navnadiť na knihu. A mám pocit, že si kníhkupectvá a vydavateľstvá niekedy neuvedomujú presne akú moc má Instagram. A ostatní, ktorí o tom vedia si zase neuvedomujú, že to nie sú len fotky, to nie je práca na dve minúty - sadnem, odfotím, hodím na IG.

Rep search je v podstate taká "súťaž" o naviazanie spolupráce s nejakým obchodíkom na určité obdobie. Nie je to plnohodnotná spolupráca ako s vydavateľstvami, ktoré vám pravidelne posielajú knihy. Vy sa totiž najprv musíte zapojiť do výberu svojimi fotkami a potom čakáte, či vás vôbec obchodík vyberie, alebo nie. Keď áno, tak je to väčšinou len na nejaké dva či tri mesiace, počas ktorých dostanete daný tovar a k tomu aj zľavový kód pre vašich sledovateľov.
Väčšinou ide o Etsy obchodíky so sviečkami, záložkami, odznakmi či bižutériou, alebo o knižné boxy od Owlcrate až po Whimsify. A poviem vám, že je už toľko bookstagramerov, že je veľmi ťažké stať sa rep pre nejaký obchodík. Hlavne teda pre tie knižné boxy, kde vám napíšu ako hľadajú kreatívnych ľudí, a že na počte sledovateľov nezáleží a potom vyberú polovicu ľudí, ktorí majú cez desať tisíc sledovateľov a úplne všetky fotky sú rovnaké. Presne mám v hlave typ bookstagramov, ktoré vyberajú stále - poličky v pozadí a stohy farebných kníh s kvietkami pred nimi.
Každopádne ak sa chcete nejakého "výberu", teda rep search, zúčastniť, mali by ste mať aspoň nejaké fotky, ktoré zahrňujú to, čo obchod ponúka. Takmer stále totiž v tých rep search chcú, aby ste pridali nejakých päť fotiek, a keď ide napríklad o knižné sviečky, bolo by dobre zahrnúť do tých piatich fotiek práve také, kde máte odfotené sviečky. Tak si majiteľ/ka obchodu aspoň vie predstaviť, ako budú vyzerať fotky s jeho/jej sviečkami.
Niekedy je ťažké zapojiť sa alebo byť vybraný presne preto, že nemáte na svojom účte fotky s danými vecami, ktoré obchod ponúka. Ja som napríklad mala dosť dlho len také fotky, kde boli len knihy, pretože som nemala žiadne sviečky a vlastne celkovo nič iné okrem záložiek a kníh. Ale to bol môj štýl a nehodlala som nasilu trepať milión vecí do fotky, len aby som mohla byť rep pre nejaký obchod. Až neskôr som pridala zopár fotiek so sviečkou, s ktorými som sa aj zapojila do rep search, ktorú usporiadala Madame Fiction (krátka reklama - sviečky od Beth voňajú úplne dokonalo, fakt odporúčam, zo všetkých sviečok čo mám, práve od nej mi najviac voňajú, hlavne teda Luke´s Diner. A! Môžete využiť môj kódik DANY10, aby ste mali 10% zľavu.) a hľa, teraz som jej rep, aj keď som si istá, že tu tak trochu pomohlo to, že Beth ma sledovala už dlhšie. Práve toto je tiež ďalší spôsob, ako sa zviditeľniť pre dané obchodíky - komentujte a lajkujte im fotky, aby si vás všimli.
Tiež si myslím, že by ste sa mali zamerať na to, čo fakt chcete. Ja keď som začínala, tak som chcela vyskúšať snáď všetky rep search. Chcela som sviečky, bižutériu, doplnky, tričká, hrnčeky, boxy. Proste všetko. Teraz, keď viem, čo sa mi fotí ľahšie, ako to nafotiť, čo aj reálne využijem, tak sa zapájam len do tých rep search, ktoré naozaj chcem, lebo sa mi tie produkty nesmierne páčia a využijem ich.

Snažila som sa neznieť ako niekto, kto všetko vie, lebo predsa len nie som fotograf, nemám tisícky sledovateľov, nie som zarábajúci bloger a nemám milión ponúk na spolupráce, ale chcela som vám len ukázať čo všetko obnáša byť bookstagramerom. 

Máte svoj bookstagram? Baví vás to? Obdivujete nejaké iné účty? Chcete si bookstagram založiť?


4 komentáre:

  1. Úplne s tebou suhlasím a hlavne ohľadom algoritmu. Mne sa to tiež stalo a povedala som tak srdiečka nesrdiečka mňa to baví. Baví ma písať o knihách, bavi ma ich fotiť, vytvárať im nové zákutia, prostredie. Áno, Instagram je silný a určite to už potvrdzuje nejeden rok :) Som zvedavá čo príde po ňom, či niečo iné, alebo ostane číslo 1 dlho.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podľa mňa si udrží svoju pozíciu ešte dosť dlho, kým nepríde niečo nové :D ale pravda, srdiečka nesrdiečka, ak to človeka baví, nech to robí a nevšíma si tie srdiečka :)

      Odstrániť
  2. Algoritmus je to najhoršie, čo kedy Instagram vymyslel. Nedáva mi žiadny význam, žiadny zmysel a nevidím na ňom, ani jediné pozitívum.

    OdpovedaťOdstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať