piatok 13. júna 2014

Jamie McGuire - Chodiaca Katastrofa

Originálny názov: Walking Disaster 
Autor: Jamie McGuire
Séria: Beautiful
Diel v sérii: druhý
Žáner: NA
Dátum vydania: vyšlo eng, čj, sj
Počet strán: 433
Hodnotenie GR: 4,26

Fun  2/5
Love  3/5
Boyfriend  2/5
Tears  0/5

Anotácia:
Môžeš niekoho milovať až prehnane veľmi?
Travis Maddox sa naučil dve veci od jeho matky predtým, než zomrela: Miluj silno. Bojuj silnejšie.
V Chodiacej Katastrofe je život Travisa plný žien na jednú noc, podzemného hazardu a násilia. Ale práve, keď si myslí, že je neporaziteľný. ho Abby Abernathy privedie do kolien.
Každý príbeh má dve strany. V Krásnej Katastrofe povedala svoje Abby. Teraz je čas na to, aby sme príbeh videli aj z Travisovho pohľadu.
 

Môj názor: Ešte sa mi skutočne nestalo, že by som po druhom prečítaní toho istého príbehu zistila, ako v skutočnosti je táto kniha... nedomyslená, nudná, nereálna a mohla by som takto pokračovať. 
Prvý diel ma nadchol. Teda aspoň prvá polovica, kde sa Travis choval rozumne a nebol z neho žiarlivý a majetnícky chlap. Abby mi vadila, no nie nejako prehnane a najviac som si užívala Shepleyho s Americou. 
Pri tomto diely som očakávala tak veľa, keďže som sa tešila na niektoré scény, ktoré som chcela prečítať z Travisovho pohľadu. Užila som si ich, no zvyšok knihy bol presne podľa názvu - katastrofa.
Kým  v prvej knihe som ľahko odpustila rôzne chyby, tu som ich už nemohla ignorovať. Byť v hlave Travisa Maddoxa bolo miestami zaujímavejšie než čítanie z pohľadu Abby. Tá sa mi v tejto knihe zdala byť nevyspelá, naivná, uplakaná a sama nevedela, čo vlastne chce. Neskutočne mi liezla na nervy a každá jej veta v príbehu mi vadila. Dôvod, prečo s Travisom nechcela byť bol tak hlúpy, až som sa musela naozaj veľmi nútiť, aby som v čítaní pokračovala. Hlavne v druhej polovici knihy som sa priam cítila, ako keby som čítala knihu po čínsky a ničomu nechápala. Všetkými nadávkami a zápormi by som dokázala opísať pasáž v druhej polovici, kedy sa Abby priznala, že chcela byť s Travisom už skôr, no stalo sa toto a toto, hrdosť jej to nedovolila. Takže obaja revu a trpia. Ona prakticky nežije a chodí ako mŕtvola, on sa ožiera. Preskákali spolu milión prekážok a nedajú sa dokopy, lebo ONA a jej hrdosť. Absolútne potom nedávalo logiku nič, čím prakticky týrala Travisa po celý ten čas. Ani tie hádky, ani skrátka... nič. 

"Tento absurdný odstup mohol skončiť už na Vďakyvzdanie, ale..."
"Počkať... čo?"
"Bola som úplne pripravená sa opäť do toho vrhnúť na Vďakyvzdanie, ale povedal si, že už si skončil s tým robiť ma šťastnou, a ja som bola príliš hrdá na to, aby som ti povedala, že ťa chcem späť." 
Veľmi mi na príbehu vadil aj Travisov postoj. Aj v tomto diely sa mi celkom páčil do polky knihy, potom však moje nadšenie upadalo. Byť v jeho hlave bolo ako čítať denník schizofrenika. Dozvedáme sa, že celý čas išlo prakticky o lásku na prvý pohľad a štyristo strán čítame o tom, ako si Travis vylieva srdce. Plače, narieka, premýšľa, ako by Abby dostal. Autorka celkom dobre vystihla písanie z mužského pohľadu, sem tam však to podľa môjho názoru prehnala.
Travis bol do polovice knihy typický mužský hrdina - bad boy. Spí s každou, má motorku, tetovania, bije sa atď. Od polovice to bola jedna neskutočne iritujúca postava. Bol skôr matkou pre Abby ako priateľom. Všetko jej zakazoval, hovoril jej, ako sa ma obliecť a na moje prekvapenie si Abby všetko nechala. Presne to mi na nej vadilo najviac. Nikdy mu neodporovala. Títo dvaja mi začali pripomínať Anu a Christiana z 50 Odtieňov. Abby jediné čo má v poriadku v hlave sú asi oči. Travis vyzerá dobre, no všetko ostatné je skazené. Nedokáže ovládať hnev, je majetnícky, nebezpečný, schizofrenický a nekontrolovateľný.
Očakávala som skvelé dielo, kde sa vyskytne niekoľko prekvapení, ktoré som nečakala, no celý príbeh bol o tom istom a nič nové sa neudialo. Jamie knihu obohatila maximálne tak o prológ a epilóg, ktorý bol príliš skvelý na to, aby bol aspoň trochu reálny. Ale ani tie sa mi vlastne nechcelo čítať. Mnoho dialógov bolo tých istých a aj opisov. Dokonca je vidieť, že to autorka trochu prehnala s COPY a PASTE, pretože na strane 245 je napísané: "Shepley put his hand on Travis´s shoulder." Nevadí, že je to písané z pohľadu Travisa. Či už o sebe rozpráva aj v tretej osobe? Viem, že ide o to isté len z iného pohľadu, no Jamie si mohla dať trochu viac záležať na tom, aby to napísala originálnejšie.  Štyristo strán bolo skrátka priveľa na opisovanie žiadneho deja. Áno, žiadneho. Celá kniha sa točila len o tom, ako sa Travis cíti, ako chce Travis Abby, aká slepá a nechápavá Abby je, sú spolu, nie sú spolu... Keď sa ma spýtala spolužiačka, o čom je tá kniha, nevedela som jej odpovedať. Pretože nie je o ničom. Je to len táranie dvoch otravných osôb, ktoré aj tak skončia spolu, no my štyristo strán čítame absolútne nezmyselné dôvody, prečo spolu nie sú. 
Nie len že sa mi to nechcelo čítať, pretože som už vedela, čo všetko sa stane a nič nové ma nečakalo, nebol tam žiaden šokujúci zvrat, bolo to ako telenovela na tritisíc častí. Žiadna horská dráha, nudná rovinka. 
Čítala som to takmer dva a pol týždňa, keď nie viac, tak veľmi ma to nebavilo. Obe hlavné postavy mi liezli na nervy a nič ma nenútilo knihu hltať stránku za stránkou. Nemohla som už dokonca ani čítať to oslovenie "Pigeon", pretože som chytala nervové záchvaty. Načo ma niekto meno, keď ho tak, kurník šopa, nikto nevolá? 
Knihy v angličtine sa píšu ľahko, pretože majú jednoduchú gramatiku a slová sa môžu opakovať, no Jamie si naozaj nedávala niekedy námahu s premýšľaním. Na každej strane sa vyskytovalo slovo "Vulture" - teda sup, čo bolo oslovenie pre takmer každé dievča. Ak sa vrátim k tomu, čo som písala, ako to Jamie s písaním z pohľadu muža preháňala, tak môžem spomenúť aj Travisove typické "I bagged her", čiže slušne povedané - spal som s ňou. Neviem či sa autorka bála použiť slovo FUCK alebo čo, ale z Travisovych úst naozaj nič iné nevyšlo. Sleep, fuck, have sex, banged, screwed, laid - toľko slov a stále len to isté som musela čítať. Tiež mi vadilo, že nám mala autorka potrebu povedať takmer v každej kapitole dôvod, prečo sa Travis dokáže biť. Pretože má veľa bratov, s ktorými sa stále bil. To však tiež nie je dôvod, prečo je neporaziteľný. Za celé jeho pôsobenie v knihe bol nepremožiteľný. Čo je superman? Možno iron-man, pretože každá jedná ženská mu padla k nohám. V knihe existuje len jedno dievča, ktoré pred Travisom neroztiahlo nohy, nie je štetka a nezrobila z neho boha, a to Kara, Abbyina spolubývajúca.
Možno by som celú knihu brala inak, ak by som sériu začala čítať týmto dielom, no jedno je isté, Travis je kontrolou posadnutý a hnev nezvládajúci chlap, ktorý si nezaslúži nikoho srdce a je jedno ako veľmi sa autorka snažila odôvodniť všetky jeho zlé skutky, znenávidela som ho ešte viac. 
Túto knihu vám neodporúčam, no je na vás či si to prečítate, alebo nie. 


4 komentáre:

  1. Mňa táto kniha akosi neláka. Nečítala som ani jednotku, ale počula som, že sa ten chalan správa ako psycho a čo ja viem... momentálne na takého nemám chuť :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne to prišlo fakt ako také 50 shades. Christian/Travis je sexy, ale hlupák a Ana/Abby je naivná ťapa :D rovnako nereálny príbeh etc etc :D

      Odstrániť
  2. Knihy, ktoré vychádzajú ako napríklad táto, že jednotka je jej pohľad, dvojka jeho pohľad, čítam s veľkým odstupom času, pretože ono to potom úplne do detailov poznám a takto mi ostane nejaký čas a neskôr si na niektoré veci nespomeniem :)
    Musím povedať, že kamarátke Abby tiež neskutočne liezla na nervy a Travis.. neviem, pre mňa je moc ideálny, nekukám na jeho chyby, neviem sa odosobniť :( :))
    Pekná recenzia,

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Toto že aj keby som to čítala s neviem akým odstupom, to fakt tam toľko vecí rovnakých bolo, že just by som si to pamätala. :D

      Odstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať