pondelok 14. júla 2014

RC: Michelle Hodkin - Čo sa stalo Mare Dyerovej? || začína sa moja láska k ďalšej sérii

http://danybooks.blogspot.sk/2014/06/my-summer-reading-list-2014.html


Originálny názov:The Unbecoming of mara Dyer
Autor: Michelle Hodkin
Séria: Mara Dyer
Diel v sérii: prvý
Žáner: paranormal, YA
Dátum vydania: aj, čj, sj vyšlo 2013
Počet strán: 420
Hodnotenie GR: 4,13

Fun  4/5
Love  4/5
Boyfriend  5/5
Tears  4/5

Anotácia:
Mara Dyerová si myslí, že jej život už nemôže byť zvláštnejší. Jedného dňa sa zobudí v nemocnici a jej priatelia Claire, Rachel i Jude sú mŕtvi. Zavalila ich stará budova a Mara ako jediná prežila. Nič si však nepamätá.
Mara neverí, že s nehodou nemá nič spoločné. Má pravdu.
Nemyslí si, že po tom všetkom, čo zažila sa dokáže ešte niekedy zamilovať. Mýli sa.
A keď má pocit, že sa život vracia do normálnych koľají, začínajú sa jej zjavovať... Rachel, Claire, Jude. 
Môj názor: 
A čo ak to nebola nehoda? Čo ak to má všetko niekto na svedomí? 
Toľko veľa ľudí mi vravelo, aby som si túto knihu prečítala a ja som sa konečne do toho pustila. Už aj ja som spoznala kúzlo tejto série, ktorú každý tak ospevuje. 

Mara je mladé dievča, ktoré na svoj vek toho zažilo až priveľa. Po tom, čo jej pri tragickej nehode zahynú priatelia sa jej rodina presťahuje na Floridu. Tam však Marine problémy nekončia, keďže sa jej začína prejavovať post-traumatická stresová porucha (ptsp). Okrem toho k nej prehovorí snáď najkrajší chalan na škole, vďaka čomu ju začnú dievčatá ohovárať, ba čo, šikanovať. Mare sa ani nesnívalo, že takýto chalan raz o ňu zakopne. A hľa, stalo sa. Lenže obaja skrývajú nejaké tajomstvá. Tajomstvá, o ktorých ani nevedia, že ich životy spájajú ako osud.  
Dej knihy sa zozačiatku vliekol. Úvod ubehol rýchlo a tak som sa okamžite dostala do monotónnej situácie Marinej novej strednej školy. Do polovice knihy sa nič veľavravné nestalo a ja som začínala krútiť hlavou a dúfať, že sa to všetko zlepší. Čítala som síce bez väčších prestávok, aj tak ma toto dielo nepohltilo natoľko, aby som nešla na záchod či sa najesť. Nehovorím však, že som sa ukrutne nudila, pretože dej sem tam prerušili šokové či stresové situácie, ktoré ma donútili otvoriť ústa. Ako sa stránky postupne míňali, prestávala som chápať väčšej a väčšej časti. Vtedy sa mi kniha naozaj zapáčila. Milujem totiž príbehy, ktorým nerozumiem a ukrývajú veľa tajomstiev. Presne také je aj toto dielo. 
Čím ďalej som bola, tým ťažšie bolo sa od stránok odtrhnúť. Vždy keď ma niekto vyrušil, počastovala som ho vražedným pohľadom. Až do posledných kapitol som nariekala nad tým, že ničomu nerozumiem a nevedela som, kam knihu zaradiť. Fantasy? Paranormal? Obyčajný dievčenský román? Nedajbože sci-fi či detektívka? Dielo má totiž viac prvkov a celá kniha sa odohráva v potemnej atmosfére.

"Mara, keď si unavená, počujem to. Keď ťa niečo bolí, cítim to. A keď klameš, viem to."
Autorkin štýl písania ma zaujal. Páčil sa mi vtip ktorým autorka oplývala. Napriek ponurej atmosfére som sa aj často zasmiala, hlavne keď bol na scéne Noah. Zároveň však musím jednu vec vytknúť. Neviem či to bolo slovenským prekladom alebo práve autorkiným písaním, objavila som mnoho rozhovorov, ktoré v podstate ani nedávali zmysel. Skrátka mi to prišlo, akoby hrdinovia trepali dve na tri a kašľali na to, čo povedal ten druhý predtým. Ale zrejme to musím len zvaliť na slovenský preklad, ktorý mi v mnohých prípadoch vadil a nútil ma premýšľať, že si druhý diel zakúpim v češtine či angličtine. 
Najviac mám vždy čo povedať k postavám, inak to nie je ani teraz.
Mara ma na začiatku vôbec nezaujala. Trochu mi vadila jej detská povaha, ktorá počas knihy niekedy naozaj vystrelila do kráľovských výšin. Inokedy som si to ani nevšímala. Pri hlavných hrdinkách som stále pesimisticky naladená, keďže má takmer neustále dokážu niečim nahnevať. Mare sa to našťastie nepodarilo, no mala svoje chvíľky. Nenadchlo ma to, že pred niekým mala neustále tajnosti a s nikým sa o ničom poriadne neporozprávala. Nemám rada introvertov a ona je presne to. Ale na druhej strane som jej niekedy tlieskala za to, že všetko, čo sa naokolo nej dialo obstála a nezosypala sa ako domček z karát. Plakala, ale na jej situáciu tak normálne, nie priveľa, za čo som bola vďačná. Iné autorky by možno z hlavnej hrdinky zrobili mokrú špongiu, ktorú niekto žmýka každých päť minút. Mara je nie len svojim menom, ktoré je fakt skvelé mimochodom, ale aj mnohými vecami výnimočná, no je mi trochu ľúto, že na jej jedinečných črtách nezapracovala Michelle trochu viac. A tým mám na mysli niečo, čím by bola Mara ľahko zapamätateľná a nezabudnuteľná. Napríklad Tris má tetovanie vtáčikov, Rose má Molnijske značky či, čo ja viem, kolík v ruke, Clary má červené vlasy a nejaké tie runy, Katniss má svoj typický vrkoč a luk, Hazel má kyslíkovú bombu a krátke vlasy. Chápete, čo tým myslím? Zatiaľ bola Mara v prvom diely ľahko zabudnuteľná a ja dúfam, že sa to vo zvyšku série zmení.
Noah Shaw. Michelle Hodkin má nadanie na vymýšľanie mien. Nie sú ťažko čitateľné, sú ľahko zapamätateľné a veľmi pekné. Noah ma zaujal už v prvý moment, keď sa tam objavil. Zbožňujem, keď autori/ky hlavných chlapov predstavia v nejakej zaujímavej scéne. Noaha síce nepredstavila, no vedela som, že to bude on. Typický bad boy, ktorý je v skutočnosti niekto úplne iný, než som sa nazdávala. Neverila som mu, ale milovala som ho. Každou ďalšou stranou sa mi páčil viac a viac a spolu so zaujímavým dejom ma práve on lákal čítať ďalej. Kniha bez Noaha Shawa by bola niečo úplne iné. Práve on celé dielo doplňoval svojim vtipom a tiež záhadnosťou. Nestáva sa často, že hrdinka je rovnako tajomná ako aj jej chlap.

"Neexistuje nič, čo by som chcel. Neexistuje nič, čo by som nedokázal. Na ničom mi nezáleží. Som obyčajný podvodník. Herec, ktorý hrá vo vlastnom živote."
Ani zvyšok postáv neostal bez povšimnutia. Michelle dokonalo opísala každú osobu vo svojej knihe a ani jedna sa nepodobala druhej. Každá bola niečim výnimočná, či už povahovo, alebo výzorovo.
Kniha vo mne zanechala jedinečný dojem, od obálky, cez grafické spracovanie vo vnútri, písanie, dej, postavy až po koniec, ktorý ma donútil preplakať posledne tri kapitoly a padnúť moju sánku až o tri poschodia nižšie. Autorka nemá nadanie len na vymýšľanie skvelého deja, jeho zamotávanie a vytváranie úžasných postáv, ale aj na hnusne otvorené konce, ako vidím. Práve to postupné gradovanie celej knihy a skvelé vyvrcholenie na konci ma donútili dať takéto skvelé hodnotenie. A pol diamantu si nechávam na ďalšiu časť, pretože ak by som dala päť diamantíkov, tak druhý diel by musel mať osem a tretí jedenásť. Toľko by sa mi tu ich asi ani nezmestilo. 
Knihu vrelo odporúčam, rovno celú sériu. Kúpte si ju a vystavte na poličku tak ako ja, pretože už len obálka stojí za to, nie to ešte dej. A Noah. 


obálka: do-ko-na-lá. Ešte aj moja mama sa nad ňou rozplývala, že aká krásna.
ja a kniha: 3 dni v SJ


 Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem kníhkupectvu iPark
Knihu si môžete zakúpiť TU.

3 komentáre:

  1. Wow! :O uzasny blog aj post :3 dobre recenzia :))

    prosim navstiv aj moj blog :) dakujem http://www.lifesabi.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Je to super séria. Už sa neviem dočkať trojky. Inak dosť veľa ľudí vraví, že sa im viac páčila dvojka, ale ja si myslím, že jednotka bola lepšia. V dvojke je už všetko také divné a creepy :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jednotka bola dosť creepy, to je pravda. No som zvedavá na dvojku :D potom si poviem, že čo je lepšie. Ale za dva dni si už druhá, ktorá mi hovorí, že sa jednotka páčila viac :D

      Odstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať