nedeľa 10. apríla 2016

RC: Stephen Chbosky - Charlieho malé tajomstvá

Originálny názov: The Perks of Being a Wallflower
Autor: Stephen Chbosky 
Dátum vydania: sk 2012/2016eng 2/1999
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 208
Hodnotenie GR4,20

Fun  2/5
Love  4/5
Boyfriend  -/5
Tears  3/5

Anotácia: 
Charlieho malé tajomstvá sú o dospievaní. Charlieho listy sú oveľa intímnejšie ako denník, sú smutné aj veselé, tragické aj komické. Nevieme kde žije, nevieme komu píše, vieme však o svete, o ktorom píše. Snaží sa žiť svoj život najlepšie ako vie, no zároveň uteká pred jeho nástrahami a dostáva sa do sveta prvých rande, rodinných drám a nových priateľov. Sveta sexu, drog a kultovej Rocky Horror Picture Show, sveta, v ktorom je potrebná len úžasná pieseň na úžasnej ceste k nekonečnosti.
Môj názor:
Milý priateľ!

Píšem Ti, lebo som čítala úžasnú knihu, o ktorú sa s Tebou musím podeliť. Začnem tým, že mala dokonalú obálku. A budem pokračovať úžasnými postavami, ešte úžasnejším príbehom a najúžasnejším písaním. Musíš si ju prečítať, pretože prichádzaš o skvost, ktorý bude v budúcnosti klasikou ako Kto chytá v žite.
Stále som Ťa nepresvedčila? Prečítaj si, čo presne som si o knihe myslela ja a možno Ťa to donúti zmeniť názor.

Nebudem Ti opisovať príbeh, nebudem Ti vravieť o čom je dej knihy. Poviem len, že je o chlapcovi, ktorý sa snaží zapájať do života. O chlapcovi, ktorý nikam nepatrí. O chlapcovi, ktorý je dospelým dieťaťom. O chlapcovi a jeho kamarátoch, rodine, problémoch, dospievaní, túžbach a hrôzach.
Keď som toto dielo čítala pred dvoma rokmi, bola som celá natešená z filmu, ktorý veľmi ovplyvňoval môj názor na jeho predlohu. Totiž do filmu som sa zamilovala, a preto som očakávala niečo veľkolepé aj od knihy. Nevravím, že sa mi predtým nepáčila, no čakala som niečo úplne iné, než som dostala.
Neviem, aké všelijaké výhrady som k tomuto predtým mala, ale teraz už žiadne neboli. Jednoducho som milovala každú sekundu, každú stranu, každú kapitolu. Predtým som možno bola príliš veľké decko, aby som všetko ocenila. Aby som pochopila citáty či postavy. Bola som príliš veľké decko, ktorému vadila pomalosť knihy, žiadna akcia a to, že ma nič nenútilo neodložiť ju.
Teraz som však pochopila, že je to pozvoľná kniha, ktorá je o ničom a o všeličom. Vôbec mi nevadilo, že sa nič nedeje. Vôbec mi nevadilo, že ju čítam pomaly a dlho. Vôbec mi nevadilo, že ju ľahko odložím. Brala som to ako dielo, nad ktorým sa človek musí zamyslieť a preto ho musí čítať pomalšie. Je ako každá klasika. Čím viackrát ju čítaš, tým viac ju pochopíš. Tým viac sa Ti páči. Tým viac sa Ti pred očami všetko mení. Tým viac Ti zmení život.
Musíš  vedieť, že autor má dokonalý štýl písania, na ktorom Ťa zaujmú najmä jeho myšlienky. Dokázal by si vytiahnuť aj desiatky citátov, ktoré by opisovali Tvoj život. Nie sú práve také citáty najlepšie? Také, s ktorými sa dokážeš stotožniť? Pre mňa určite. Práve také najviac chápem.
Nedávno sa ma kamarátka pýtala či by mala najprv prečítať knihu, alebo si pozrieť film. Povedala som, že je to jedno, pretože sa obe dokonalo doplňujú. Tým, že je to písané listami, tak v podstate nevidíš, čo sa presne odohráva, no vo filme to vidíš. Nakoniec som jej poradila, aby si najprv prečítala knihu, aj keď som ja najprv videla film, no vôbec to neľutujem. Niekedy sa zamýšľam nad tým, ako by vyzerali postavy v mojej hlave, ak by som ich nevidela. Sam by možno vyzerala inak,
Charlie by bol detskejší, Mary-Elizabeth ženskejšia, Patrick rovnaký.
Ak Ťa však mám presvedčiť, aby si si to prečítal, tak Ti musím spomenúť práve postavy, ktoré sa stanú Tvojimi najlepšími kamarátmi. Zamilovala som sa do všetkých a určite sa to stane aj Tebe. Charlie bol taký naivný a detský. V listoch môžeš vidieť to, aké nevyspelé mal myslenie, no keď spomenul nejaký moment v jeho živote, znelo to dospelo. Videl veci a rozumel im.
Mala som z neho pocit, akoby predstavoval každého z nás. Teba, mňa, všetkých. Nie sme všetci predsa ešte deti niekde hlboko vnútri? Nekrútila som hlavou nad jeho myšlienkami, ktoré zdeľoval na papier, pretože som si myslela to isté. Niekedy si myslím, že sa správam ako dieťa, aj keď viem, že ním už dávno nie som. Stále mám otázky na všetko, čo sa deje v mojom živote, no ako dospelák by som svetu už mala chápať.
Všetci sme Charlieovia.
Nebudem Ti opisovať každú postavu, pretože chcem, aby si si na ne urobil názor sám, poviem Ti však len, že sa mi neskutočne páčilo kamarátstvo, ktoré Stephen vytvoril. Tak ako jeho postavy, tak aj vzťahy medzi nimi boli ako skutočné. Vôbec som nemala pocit, že čítam knihu o fiktívnych ľuďoch. Nikto nebol dokonalý, všetci mali svoje problémy. Aj dokonalý študent Charlie, nádherná Sam či vtipný Patrick. Sam a Patrick možno neboli bezchybní, avšak ich srdcia áno. Prepáč, ak vyzniem ako sebec a namyslenec, a dúfam, že na mňa nezmeníš názor, ale ja by som Charlieho odsudzovala. Poznám sa. Viem, že by som len tak nejaké malé decko do partie nechcela. Musela by som ho najprv spoznať, aby som sa s ním vôbec začala kamarátiť. Sam a Patrick boli iní. Charlieho hneď prijali za svojho a ukázali, aké neskutočne dobré mali srdcia.
Presvedčila som Ťa? Prepáč, ak toto nie je list, na aký si zvyknutý. Možno si očakával novinky z môjho života, možno si neočakával nič. Chcela som Ti však ukázať, že existujú knihy, ktoré Ti môžu zmeniť život. Knihy, ktoré Ti ukážu, že aj po temných časoch môže prísť svetlo, ktoré zaženie všetky zlé tiene z Tvojho života. Ak sa cítiš osamelo, Charlie Ti bude robiť spoločnosť, musíš mu to len dovoliť a vypustiť ho otvorením tejto knihy.

Tvoja priateľka
Foxy
P.S. Knihu mi poskytlo vydavateľstvo Slovart a ak som Ťa presvedčila a chceš si ju kúpiť, tak klikni TU

6 komentárov:

  1. Ja osobne som za starú obálku tejto knihy :D Nejak sa mi proste páči viac. Ale aj táto je pekná.
    Knihu som čítala už strašne dávno a páčila sa mi. Film som tiež videla hneď po tom a veľmi tomu pomohlo to, že to režíroval autor knihy. Skoro všetko bolo rovnaké a presné :)
    Ako pekne si prispôsobila "môj názor" štýlu, kt. je napísaná kniha :D Palec hore :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. čože to fakt? :D mne sa stará absolútne nepáči :D Film a kniha sa perfektne doplňujú podľa mňa. Som rada, že si film robil sám autor :)

      ďakujeeem :)

      Odstrániť
  2. Mně se stará a nová obálka líbily tak stejně :) A jsem moc ráda, že Tě kniha zaujala, taky se mi hodně líbila. Super recenze! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. som asi jediny človek ktoremu sa ta stara absolutne nepačila? :D dakujem :)

      Odstrániť
  3. Milujem túto knihu, som schopná ju čítať x krát. A máš skutočne pravdu v tom, že čím viac krát ju čítaš, tým viac z knihy pochopíš a odnesieš si zase niečo nové. Kniha mi do istej miery zmenila postoj k životu a keď som ju nedávno čítala znovu v tomto novom nádhernom vydaní, znovu prispela k zmene, ktorá sa vo mne odohráva, hoci si to neuvedomujem. Pekne spísaná recenzia a aj jej forma. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať