sobota 4. novembra 2017

Cracked Up to Be || Keď sa z kráľovnej školy stane alkoholička

O tejto knihe som vôbec nepočula, až kým som si nedávno nepozrela video, ktoré pridala Emma. Príbeh znel tak skvelo v jej podaní, že som si okamžite pustila úryvok z audioknihy a už som nevedela prestať počúvať.


Parker bola kedysi tým najpopulárnejším dievčaťom na škole. Vedúca roztlieskavačiek, kráľovná plesu, priateľka najobľúbenejšieho chalana a vzorná študentka. Jedna udalosť však všetko zmenila. Z Parker sa stala úplne iná osoba, ktorá sa vyhýba spoločnosti ľudí, všetci sú jej ukradnutí a jej novými kamarátmi sú fľaše alkoholu. Avšak na to, aby zmaturovala musí byť vzornou žiačkou, ako kedysi, no dokáže sa vrátiť k tomu, aká bola ešte pred rokom?
Príbeh vám môže spočiatku pripomínať Mŕtve dievča neklame či Hovor!, a chvíľu som si aj myslela, že to nakoniec bude na jedno kopyto, no vôbec to tak nebolo. Autorka sa pohrala s trochu inou témou, no hlavne sa mi páčilo to, ako sa nebála pichnúť do všetkého, čo je momentálne IN, aj keď táto kniha bola vydaná už v roku 2008. Vôbec vám to tak však nepríde, pretože sa príbeh dá ľahko zasadiť aj do súčasnosti. Autorka totiž nerozoberá nič no zároveň všetko. Spomenie samovraždy, znásilnenia, zmiznutie, sex, alkohol, psychické poruchy, no všetko je to na takej úrovni, že nemáte pocit, že sa vám nasilu snaží vnútiť nejaké pocity, aby ste teraz nariekali alebo niečo. Jednoducho som sa cítila, akoby som nečítala knihu, ale sledovala realitu, pretože Courtney nemala potrebu vysvetľovať, aký je alkohol zlý, a že samovraždy sú tiež zlé a všetko je zlé. Skrátka vytvorila príbeh, ktorý všetko krásne zhrnul a čitateľ si má urobiť vlastný názor na to, čo prečítal.
Autorka dokázala vytvoriť taký reálny príbeh, že hoc sa väčšinu času nič nedialo a čitateľ mohol len sledovať, ako sa hrdinka trápi, bolo v ňom niečo také, čo vás donúti pokračovať. Či už túžba vedieť, čo sa vlastne stalo, prečo je Parker taká, aká je, alebo len túžba vidieť, ako sa to celé skončí.

Už strašne dlho som nečítala knihu, ktorá by ma takto pobavila. Možno to je aj z časti preto, že dievča, ktoré knihu nahovorilo bolo úžasné, ale niektoré rozhovory boli také vtipné, že aj keď bola hrdinka väčšinu času len hnusná a celá kniha sa niesla v takom temnom duchu, nemohli ste robiť nič iné, len sa smiať.
Rozhovory boli napísané fakt skvelo, pretože boli akoby vystrihnuté z reality. Odvrávanie, bežná tínedžerská komunikácia, urážky, vtipy a podobne. Boli tam aj zaujímavé a hlboké myšlienky, no nad všetkým prevažuje to, že kniha je písaná z pohľadu Parker, teda v prvej osobe, a Parker má teda skvelý pohľad na svet. No o tom potom.
Až po dočítaní som sa dozvedela, že keď autorka túto knihu napísala, tak mala dvadsaťdva, čo vysvetľuje to, ako dobre poznala mládež a ich komunikáciu, ktorú dokázala skvelo zachytiť.
Autorka tiež v knihe opisuje nie len prítomnosť, ale aj minulosť. Spočiatku nám len predstavuje Parker a ostatné postavy, no ako príbeh začne postupovať, dozvedáme sa aj o udalostiach z minulosti, na ktoré hrdinka spomína. Toto je už teraz taký obohraný prvok, s ktorým som sa stretla už v niekoľkých knihách, no tu to malo trochu vtipný podtón. Autorka dokonalo vystihla opitosť a chaotickosť spomienok.

Nemyslím si, teda aspoň som si nevšimla, že by bolo v knihe niekedy spomenuté, kde je zasadená, no tipujem nejaké menšie Kanadské mesto. Väčšina príbehu sa odohráva práve v škole, ktorú hrdinka navštevuje. Autorka sa sústredila hlavne na vývoj hlavnej hrdinky a jej tajomstvo, čo je vidieť aj v tom, ako málo prostredia v knihe využila.


Už keď som počula, že kniha je o hrdinke, ktorá má problémy a začne piť, vedela som, že si ju chcem prečítať. Milujem problémové postavy a táto nebola výnimkou.
Parker čosi zažila, o čom nikto nevie a hodlá to tajiť najdlhšie, ako sa bude dať, no všetci vedia, o čo sa pokúsila. A odvtedy už nebola taká, ako predtým. Niekoľkokrát sa opila v škole a rodičia sa o ňu začali báť, že bude mať samovražedne sklony, práve preto je kontrolovaná a musí navštevovať školskú psychologičku.
Úplne ma dostala. Bola to konečne hrdinka, po ktorej som celý ten čas túžila. Nebola to totiž tá typická sliepka, ktorá so sebou nechá zametať, a keď príde do školy nový chlapec, tak ho nebude prenasledovať, lebo je na to príliš kúl, a on sa do nej práve preto zamiluje. Nie. Parker bola živel. Nadávala, nechcela si nikoho pustiť k telu, každého urážala a práve preto som si ju zamilovala. Bolo vidno, že ju autorka vykreslila ako antihrdinku, čo som nezažila už neskutočne dlho, práve preto som bola taká nadšená. Ak by som ju mala opísať jedným slovom, bolo by to "sviňa", lebo presne to bola. 
A sledovať príbeh z jej pohľadu bola enormná zábava, pretože jej pohľad na svet bol taký ironický a negatívny, že by človek až začal strácať nádej v dobro ľudstva. Veľmi sa mi páčilo, ako bolo vidno, že s Parker niečo nie je v poriadku a aj to, aká si bola vedomá... seba. Skrátka vedela, že bola pekná, skvelá v rozličných činnostiach a chlapci ju milovali. Nebola to jedna t tých, ktoré nie sú vôbec pekné, ale záhadne sa do nich zamiluje každý druhý chlap pod slnkom.
Veľmi sa mi páčilo, že aj napriek typickej stredoškolskej téme, autorka predstavila iný typ postáv, než to čo neustále vidím v takýchto knihách. Vždy je to tá smutná hlavná hrdinka, najpopulárnejší chalan na škole, ktorý je totálny idiot, a najpopulárnejšie dievča, ktorá našu hlavnú hrdinku šikanuje.
V tejto knihe ten posledný typ zastávala práve Parker, kým populárny chalan bol fakt milý a úplne som si ho zaľúbila, a postava, ktorá mala hrdinku šikanovať, vôbec nebola taká zlá.
Fakt bolo skvelé, ako bolo vidieť, že práve Parker je tá zlá, pretože ostatní jej chceli len dobre, no ona v každom videla niečo hrozné a snažila sa ich držať si od tela.

Hlavná postava je najväčší plus knihy. Konečne je to antihrdinka, ktorá za seba vie hovoriť, nenechá si skákať po hlave a zároveň je taká sviňa, že ani neviete či s ňou súcitiť alebo nie. No keďže ja som tiež taká sviňa, tak sme odteraz najlepšie kamarátky.
Veľkým plusom je aj to, ako nenápadne autorka podsunula psychickú poruchu a vlastne všetko. Nekričalo to do očí, že kniha je len o tom a mali by ste sa tomu vyvarovať.
Páčila sa mi aj temná téma a celkovo príbeh, o ktorom som si myslela, že je ľahko predvídateľný, no nebol.
Koniec! Koniec bol úžasný, lebo to nebol typický americký šťastný koniec, aspoň ja som mala ten pocit. Niečo ostalo nevyriešené a niečo sa len naznačilo.

Čakala som len nejaké väčšie odhalenie. Autorka nás úryvkami pripravovala na niečo hrozivé, čoho by sme sa mali báť, no v skutočnosti mi to neprišlo byť až také strašné, ako hrdinka celý čas opisovala.
Autorka sa tiež snažila vytvoriť aký-taký romantický vzťah, no mal jeden problém. Neuverila som mu. Ako, páčilo sa mi, že to nebolo celé presladené, nevyznávali si lásku ani nič, lebo v knihe šlo hlavne o hrdinku a jej mentálnu... nestabilitu, no autorka hlavnému hrdinovi vytvorila konkurenciu, ktorú som akosi mala radšej.


Prosím, niekto túto knihu vydajte. Vedela by som si ju skvelo predstaviť v tej verzii od Slovartu, ako sú aj Charlieho malé tajomstvá a Mŕtve dievča neklame. Bola to skvelá kniha, ktorá môže konkurovať dielu Hovor! či iným známejším knihám, ktoré ani nie sú také dobré. Jednoznačne ju odporúčam a hlavne anglickú audioknihu, ktorá je nahovorená geniálne! Ak teda máte chuť na realistickú knihu so skutočnými problémami tínedžrov, ktorá nie je plná sladkých rečí a hrdinka nie je tá typická dobrá duša, tak je to určite niečo pre vás.


Originálny názov: Cracked Up to Be 
Autor: Courtney Summers
Séria: ---
Diel v sérii: ---
Dátum vydania: 12/2008
Vydavateľstvo: St.Martin´s Griffin
Počet strán: 214
Hodnotenie GR: 3,74

Zábava 4/5
Láska 2/5
Priateľ 3/5
Plač 2,5/5

Anotácia: 
When "Perfect" Parker Fadley starts drinking at school and failing her classes, all of St. Peter's High goes on alert. How has the cheerleading captain, girlfriend of the most popular guy in school, consummate teacher's pet, and future valedictorian fallen so far from grace?
Parker doesn't want to talk about it. She'd just like to be left alone, to disappear, to be ignored. But her parents have placed her on suicide watch and her conselors are demanding the truth. Worse, there's a nice guy falling in love with her and he's making her feel things again when she'd really rather not be feeling anything at all.
Nobody would have guessed she'd turn out like this. But nobody knows the truth.
Something horrible has happened, and it just might be her fault.

      

2 komentáre:

  1. Som nadšená! Táto kniha vyzerá presne ako niečo, čo hľadám. Hoci som vážne príšerná romantička, milujem hrdinky, ktoré sa nesprávajú ako sliepky, keď v dosahu 2 kilometrov zbadajú chalana. Táto kniha vyzerá brutálne dobre a neskutočne si ma na ňu navnadila :) dúfam, že sa do nej čoskoro pustím a že si ju obľúbim aspoň tak veľmi ako ty.
    ♥ btw. určite pokračuj s týmto novým formátom recenzií, neskutočne dobre sa to číta ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. och ked budes poznat nieco co je take podobne, aj ja take hladam a chcem take citat, takze m daj vediet :D dufam, ze sa ti tato bude pacit :)

      dakujeeem :) <3

      Odstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať