nedeľa 20. mája 2018

10 kníh, ktoré chcem, aby vydali na Slovensku

Ahojte. Už dlhšie som chcela napísať tento článok, no mala som pocit, že som neprečítala veľa takých kníh, ktoré by fakt nikto nevydal, pretože väčšina už bola alebo viem, že sa vydáva. Článok som teda nechala rozpísaný a napokon sa mi podarilo nazbierať 10 kníh, ktoré by som chcela, aby u nás na Slovensku vydali.

Začínam touto feministickou young adult knihou, ktorá si ma získala už anotáciou. Knihu som najprv zbežne prešla ako e-book a zapáčila sa mi tak veľmi, že som si okamžite kúpila aj paperback. Je to jedna z pár YA súčasných kníh, kde je hrdinka fakt silná a nehanbí sa. Skrátka sa mi páčilo, že autorka to opísala úplne prirodzene - hrdinka mala sex a nehanbila sa za to, bežne chodila na párty a pila alkohol. Fakt to bolo napísané skvelo a už sa neviem dočkať, kedy si to už celé prečítam. A prečo vlastne chcem, aby ju u nás vydali? Mám pocit, že všetky takéto YA contemporary knihy, ktoré tu vydavateľstva vydávajú, tak sú len tie práve najpopulárnejšie knihy vo svete, čo ako chápem, lebo chcú predajnosť, ale ja by som napríklad uvítala aj niečo kvalitnejšie, ale menej známe (no shade :D).
A o čo ide? Izzy je budúca komička, ktorá žije svoj život naplno. To sa jej však vyplatí, keď sa objaví stránka o jej sexuálnych eskapádach, doplnená o fotku, na ktorej je so synom politika.

Úprimne nechápem, že toto ešte nebolo preložené. Myslela som, že mi to len ušlo, keďže ide už o staršiu knihu (2007), ale nie, ona nebola preložená, a keďže je stará, tak možno ani nebude. Ale podľa mňa je to fakt skvelá kniha, ktorá slúži skôr ako také odpočinkové fantasy, podľa mňa. Nie je to také epicke a rozsiahle ako Pán Prsteňov, ani zložité s množstvom postáv a pohľadov ako Trón zo skla. Príbeh je dosť jednoduchý, postavu si ľahko obľúbite a do jej chlapa sa okamžite zaľúbite.
Príbeh sleduje Yelenu, ktorá bola uväznená za vraždu. Keď ju však idú obesiť, dostane na výber - šibenica alebo ochutnávačka. Yelena si vyberie to druhé, a tak sa začne učiť o jedoch, no zabiť ju môže aj niečo iné, než len jedy. Skôr, niekto iný, kto chce pomstiť smrť svojho syna.

Mám tu ďalšiu YA contemporary knihu. A je fakt zaujímavé, že hoc prvá kniha od autorky u nás vyšla, druhú ešte nik nevydal aj napriek tomu, že každý, kto čítal obe zhodnotil, že druhá je jednoznačne lepšia. Nie je to totiž obyčajný dievčenský román, ale zahrňuje aj temnejšiu tému, teda mentálne zdravie, keďže hlavná hrdinka trpí úzkosťou, ktorá bola v knihe tak dokonalo opísaná, že je to jedna z pár postáv, s ktorými sa fakt dokážem stotožniť. Celkovo sa mi páčilo, že hrdinka mala skôr priateľov na internete a rodičia to nechápali, bola internetovo známa, no nechcela odhaliť svoju totožnosť, práve kvôli úzkosti. Veľmi skvelo napísaná kniha, ktorá vás rozplače a rozosmeje zároveň.
Eliza kreslí komix, ktorý je známy po celom internete, no nikto nevie, kto je v skutočnosti jeho autorka. Všetci ju poznajú len pod pseudonymom. Na školu príde nový chlapec, s ktorým Eliza začne tráviť čas, avšak jej tajomstvo je ohrozené, keď zistí, kto v skutočnosti je tento chlapec.

Na New Adult knihy môžem rovno urobiť celý článok. Mám pocit, že ich u nás vydáva len Ikar a aj keď niečo vydá, tak je to najväčší brak sveta, akoby sa im ani nechcelo hľadať kvalitné erotické/romantické romány. Aj keď uznávam, že niekedy vyberú dobre, napríklad Samantha Young a jej knihy.
Drive je jeden z tých kvalitných eroticko-romantických románov. Kate Stewart píše fakt skvelo a Drive bola jedna z najlepších kníh, ktoré som minulý rok čítala, pretože to nie je len o sexe, ale malo to aj skutočný príbeh, ktorý bol úzko prepletený s hudbou. Fakt som nečakala, že sa mi to bude až tak páčiť, no nesmierne ma to chytilo a nevedela som sa odtrhnúť. 
Stella je na vrchole svojej kariéry. Miluje hudbu, a aj keď nevie na nič hrať, vie o nej písať. Lenže jedna novinka ju prekvapí natoľko, že namiesto rýchlej cesty lietadlom domov sa rozhodne ísť autom a spomínať na svoj život. A tak sa dostávame do minulosti, kde hrdinka ukazuje aký mala ťažký život, ako sa snažila splniť si sny a ako spoznala lásku.

Ako. Prosímpekne. Toto. Ešte. Nikto. Nevydal??? Pre mňa to je zatiaľ najlepšia kniha akú som tento rok čítala a ihneď sa zaradila za dilógiu Vrania šestka, teda medzi moje najobľúbenejšie knihy vôbec. Jednoznačne odporúčam, ak máte chuť na niečo krvavé a tajomné. Určite si táto séria zaslúži oveľa väčšiu pozornosť, než má. Mám pocit, že ju zatienilo Illuminae od tohto autora, čo je taktiež úžasné, ale aj Nevernight je dokonalá kniha.
Príbeh zachytáva Miu, ktorej popravili otca. Mia sa dostáva na ulicu, kde jej pomáha istý majiteľ obchodu, z ktorého sa vykľuje vrah. Ten Miu vycvičí a pošle ju do školy pre vrahov, kde sa z nej môže stať najsmrtelnejšia zbraň. Avšak nič nezaručuje, že Mia výcvik prežije.
Kniha je tak zvláštna a tak iná, že vám ani neviem opísať ako veľmi neviete, o čo prichádzate. Je zvláštne písaná, keďže má poznámky pod čiarou (tie som ja väčšinou vynechávala), Mia má zaujímavú schopnosť, s ktorou som sa nestretla, je to oveľa krvavejšie, brutálnejšie a drsnejšie, než hocičo, čo som doteraz čítala, a aj keď sa to začína pomaly, keď sa do toho raz dostanete, nebudete vedieť prestať čítať.

Toto je ďalšia YA contemporary kniha, ktorá už mala byť dávno preložená. Je iná, je drsná, je smutná, je dokonalá. Osobne si myslím, že keby to vydal Slovart, skvelo by im to pasovalo k tej edícii ako je Mŕtve dievča neklame či Charlie. Zachytáva rovnako hlboké témy ako je závislosť a... ešte niečo, čo radšej neprezradím. Najviac sa mi páčila hrdinka, pretože to nebola jedna z tých dievčat, ktoré sú hanblivé, a nie sú pekné, ale záhadne sa do nich zamiluje ten najkrajší a najpopulárnejší chalan na škole. Tu hrdinka vedela, že je pekná, kedysi dokonca bola aj kráľovnou školy, no potom sa niečo udialo, čo ju donútilo vzdialiť sa od všetkých a všetkého. Niečo, o čom nik nevie len ona.
Aj toto bola jedna z najlepších kníh, ktoré som minulý rok čítala a hoc to nie je nová kniha, fakt by som ju chcela vidieť preloženú, pretože vo vás vyvolá všetky možné emócie.

Opäť som tu s New Adult knihou, tentoraz všetko menej erotickou, čo je fakt nevídané, keďže ide o tieto dve autorky. Christina Lauren boli preložené už v Češtine, kde preložili obe ich série a do Slovenčiny začali prekladať tú druhú, tú slabšiu, a ani ju nedoprekladali. Neviem či sa vôbec chystajú, no Ikar urobil chybu, keď nepreložil práve ich prvú sériu. No ale o tom som nechcela. Roomies je jeden z ich novších počinov, ktorý ukazuje, kam sa autorky posunuli. Od erotických románov prešli k niečomu čo je vtipné, ľahšie, ale zároveň nesie vážnejšie témy.
Roomies bolo neskutočne zlaté, ani neviete ako veľmi som sa rehotala pri niektorých scénach, hlavne tam bola jedna, pri ktorej som cestovala vlakom v kupé a ľudia sa na mňa divne pozerali, lebo som sa nevedela prestať smiať.
Ide o takú chick-lit knihu, kde hlavná postava, Holland, nevie, čo vlastne od života chce. Túži byť spisovateľkou, no už strašne dlho nič nenapísala, a tak pracuje v divadle, kde jej jej slávny ujo vybavil smiešnu prácu. Život jej vypĺňajú aj pravidelné návštevy metra, kde chodí sledovať mladíka hrajúceho na gitare. A keď strýkovi vypadne hlavný hudobník, Holland presne vie, koho mu odporučiť.

Ďalšia podľa mňa menej známa kniha, ktorá, uznávam, nie je dokonalá, má svoje muchy a nejasnosti, ale ten nápad a prostredie je skrátka také super, že vás to bude určite baviť rovnako ako aj mňa. A mám pocit, že práve takýchto kníh je u nás málo. Všetko, čo sa vydáva sú nejaké high fantasy, no fiktívnych historických YA románov je málo.
Ide o príbeh zasadený do viktoriánskeho Anglicka, kde Audrey-Rose, nádejná študentka forenznej medicíny pomáha strýkovi riešiť vraždy spáchané známym vrahom Jackom Rozparovačom. Kniha ponúka feministický aspekt, keďže v tej dobe ženy nemali čo hľadať v školách a už vôbec nie na miestach činu. Okrem toho je to iný pohľad na vraždy Jacka Rozparovača, o ktorom som síce počula, no ešte som nečítala žiadnu knihu, ktorá by tým bola inšpirovaná.

A vráťme sa opäť k YA contemporary knihe, tentoraz s LGBTQ+ hlavnou postavou. Práve čítam Ja, Simon, čo je podľa mňa dosť priemerná kniha, a ani sa mi ju nechce dočítať, no naproti tomu, toto ma zaujalo už len vďaka názvu a obálke. Tu je to ten istý prípad ako pri prvej spomínanej knihe, tiež som to zbežne preletela a uvedomila si, že je to fakt skvelé a musím si to prečítať celé. Opäť je to kniha od autorského dua Christina Lauren, takže viem, že môžem očakávať skvelú romantiku a kopu vtipu.
Príbeh sleduje Tannera, ktorý sa nedávno presťahoval z Californie do menšieho mesta v Utahu plného mormonov, a tak bol nútený opäť tajiť, kým skutočne je, aj keď rodičia to vedia. S kamarátkou sa spoločne prihlásia na predmet, kde za pol roka musia napísať knihu, a práve tam stretne mladíka, ktorý predmet absolvoval a teraz, ako známy spisovateľ, pomáhal profesorovi daného predmetu. 

A nakoniec tu mám, niečo staršie, čo mi je ľúto, že Slovart nikdy nedovydával. Verím, že keby sa séria vydala teraz, mala by viac predajnosti, pretože sa poslednou dobou YA knihy fakt spopularizovali. Každopádne, vtedy to nemalo žiadnu predajnosť, a tak tretí diel nikdy nevyšiel. Síce som si ho kúpila v Angličtine, odvtedy som nemala tú silu opäť prečítať prvé dva diely a pustiť sa do tretieho. Snáď tú silu raz nájdem, pretože sa mi vtedy tá séria nesmierne páčila a pamätám si, že som sa dokonca bála čítať niektoré pasáže. No a keďže teraz autorka pokračuje ďalšími knihami z tohto sveta a s týmito postavami, je mi fakt ľúto, že u nás nevyjdu.
A ak neviete, o čo ide - je to paranormálna séria, kde Mare zomrela priateľka. Mara bola pri tom, no na nič si nepamätá a má pocit, že začína šalieť, pretože vidí duchov a iné zvláštnosti. A potom stretne Noaha, avšak zvláštnosti sa nekončia.

A čo vy? Ktoré knihy chcete, aby u nás vydali? Ktoré z týchto ste čítali?


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať