streda 26. marca 2014

Jane Austen - Pýcha a predsudok

Originálny názov: Pride and prejudice
Autor: Jane Austen
Žáner: historical romance, classic
Dátum vydania: vyšlo
Hodnotenie GR: 4,24
Počet strán: 406

Fun 3/5
Love 5/5
Boyfriend 10/5
Tears 1,5/5

Anotácia: 
"Je všeobecne uznávanou pravdou, že slobodný mladý muž s veľkým majetkom nevyhnutne potrebuje ženu."

Takto začína Pýcha a Predsudok, inteligentná komédia Jane Austenovej o mravoch - jedna z najpopulárnejších noviel všetkých čias - ktorá sa vyznačuje nádherným civilizovaným  zápasením pyšného pána Darcyho a Elizabeth Bennetovej, plnej predsudkov. Temperamentné dvorenie v sérii intríg osemnásteho storočia.
zdroj: goodreads.com

Môj názor (spojlers alert):

Pamätám si, keď som na istej stránke narazila na nejaký romantický film, ktorého názov mi niečo hovoril, keďže kniha, podľa ktorej je to natočené je dosť známa. A tak som sa rozhodla ten film pozrieť a zapáčil sa mi natoľko, že ho pozerám skoro každý týždeň, taká som na tom závislá haha.
Film ma nakopol k tomu, aby som ihneď našla knihu a kúpila si ju. Najprv som ju nikde neobjavila, ale asi o mesiac som ju našla, kúpila a ... nečítala. Lebo som čítala niečo iné, no konečne som sa do toho pustila a neľutujem.
Až sa cítim trápne, že idem písať recenziu na niečo také... úspešné. Niečo, čo je jeden z najlepších románov už od 18teho storočia.
Trochu mi trvalo, kým sa mi podarilo vžiť do príbehu, keďže väčšinou nerada čítam historické romány. Ale netrvalo dlho a knihu som nedokázala odložiť. Raz som niekde o Jane Austenovej čítala, že geniálne dokáže čitateľovi priblížiť charakter postavy. A je to pravda. Nikde som ešte nečítala také nenápadné opisovanie povahy počas celej knihy. Elizabeth je vtipná, šibalská, pravdovravná a podľa mňa aj introvertná. Veľa o sebe neprezradí, jedine ak svojej staršej sestre.

"To, že ona nemá námietky, neospravedlňuje jeho. Svedčí to len o tom, že jej niečo chýba, rozum alebo city."

Až sama som sa hanbila za ich matku, ktorá neustále vrhá na každého neslušné vety, teda na ich dobu neslušné. Príliš rozpráva a príliš sa vtiera. Och ako toto nemám rada. Predtým som si myslela, že Jane Austen píše nejaké romantické hlúposti, kde je všetko dokonalé, samá láska, všetko je sladké a krásne. Lenže tak to nie je. Autorka do príbehu zakomponovať aj také postavy, ktoré som doslova neznášala alebo mi len jednoducho liezli na nervy. Keby som nevidela film, možno by som si o Wickhamovi myslela "och, aký skvelý muž!" takto som len krútila očami, ako môže byť Elizabeth taká slepá.
Trochu mi možno chýbalo opisovanie okolia či výzoru. Teda okolie niekde bolo, napríklad Rosigne či Pemberley.
Veľmi sa mi páčilo okrem pováh postáv aj to, že sa často menilo prostredie. Stále som sa ocitala niekde inde. Bály na začiatku boli skvelé, rovnako aj Elizabethin výlet ku Collinsovcom či do Derbyshire. Vždy niečo nové a kniha skoro nikdy nenudila. Ak sa blížila nudná pasáž, Jane ju rýchlo preskočila a zábava v podobe rôznych Darcy x Lizzy scén.
A tu sa už konečne približujem k najlepšej časti - Fitzwilliam Darcy. Každá žena chce pána Darcyho. Stále ma priťahovali tí "bad boys". Tento je slušný, vzdelaný, no tichý a veľmi pyšný. Zaľúbila som sa do neho hneď, keď o Lizzy povedal tie nepekné veci, pretože čím viac odmietania, tým viac to láka, no nie? Jednoducho ho milujem. Ako stále má čo povedať, no zároveň nevie, čo povedať v spoločnosti cudzej osoby. Takže je pyšný, no tiež hanblivý. A potrpí si na etiketu. Tá jeho zmena na konci ma donútila sa celý čas usmievať a neprestať ani po dočítaní.
Najzábavnejšie pasáže sú, keď sa dvaja hlavní hrdinovia škriepia. Kým Lizzy je urazená a nahnevaná na pána Darcyho, robí si z neho len srandu. Naopak Darcy sa snaží pyšne odpovedať, no tak trochu vidno, že možno k Lizzy začína niečo cítiť. Ja som však už od začiatku videla, že to ich škriepenie je niečo viac. A potvrdilo sa to.
Ich hádky som často musela opakovane čítať, keďže môj malý mozoček nepochopil, čo sa tým snažili povedať, ale aj tak som sa často zasmiala.

"Obaja sme svojím založením nespoločenskí, mlčanliví, neradi rozprávame, ak len neočakávame, že vysúkame niečo, čo ohromí celú sálu a čo zdedia naši potomkovia vo forme brilantných prísloví."

Premýšľam len či je niečo, čo sa mi nepáčilo. Zrejme nič. Milovala som na tom všetko. Plesy na začiatku, hlavne, keď spolu Darcy a Lizzy tancovali. Rôzne charaktery postáv, mnoho takých, ktoré mi  liezli na nervy nie zlým opisom, ale pravdivými vlastnosťami. Rôzne prostredia. Vždy nové postavy a veľa ich, až som sa chvíľu v nich strácala. Ale čo tam po tom. Skvelá kniha a vrelo ju odporúčam.
A teraz veľmi ľutujem, čo všetko som si o Jane a jej dielach kedysi myslela. Je to skvelá autorka a áno hovorím to len po jednej knihy, ktorú som od nej prečítala a už teraz sa teším, čo všetko si ešte od nej prečítam.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať