pondelok 20. apríla 2015

RC: Marissa Meyer - Cinder

Originálny názov: Cinder
Autor: Marissa Meyer
Séria: Měsíčni kroniky (The Lunar Chronicles)
Diel v sérii: prvý
Dátum vydania: cz 4/2012, eng 1/2012
Vydavateľstvo: Egmont, Feiwel & Friends
Počet strán: 400
Hodnotenie GR: 4,13

Fun  3/5
Love  3/5
Boyfriend  4/5
Tears  2/5

Anotácia: 
Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidské společnosti za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své výhody - mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci, díky čemuž se stane nejvyhlášenější mechaničkou ve městě. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Princ opravu v legraci nazve otázkou národní bezpečnosti, ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější, než jí je princ ochoten prozradit.
Cinder touží udělat na prince co nejlepší dojem, ale se všemi plány je konec, když se její mladší nevlastní sestra a jediná lidská přítelkyně nakazí smrtelným morem, který sužuje Zemi už celé desetiletí. Macecha obviní z dceřiny nemoci Cinder a nabídne její tělo pro výzkum moru, což je „pocta", kterou dosud nikdo nepřežil.
Ale netrvá dlouho a lékaři zjistí, že jejich nové pokusné morče je zvláštní. Chirurgové, kteří proměnili Cinder v kyborga, něco skrývali. Něco cenného.
Něco, kvůli čemu jsou někteří lidé ochotní zabíjet...


Môj názor:
O tejto sérii už určite počuli snáď všetci. Rovnako ako aj ja a to už dosť dávno. Vždy som si to chcela prečítať, ale až pred týždňom nadišiel ten čas, kedy sa mi tento skvost dostal do rúk. Neváhala som teda a hneď sa pustila do čítania.

"Princ Kai! Radši mi zkontroluj větrák, myslím, že se začínam přehřívat."

Nikdy som nebola fanúšik sci-fi, preto aj napriek tuctom pozitívnych hodnotení som bola trochu skeptická, alebo sa len obávala, že sa mi to nebude páčiť tak, ako som čakala. K tomu prispel aj príbeh o Popoluške, na ktorom sa kniha zakladá. Popoluška nepatrí medzi moje obľúbenkyne, no je tiež pravda, že som sa nevedela dočkať, ako to autorka zakomponuje dokopy a či jej to nejako vyjde.
Vyšlo.
Vyvinul sa z toho jeden geniálny nápad, ktorý nemohol vyjsť z ľudskej mysle. Marissa musí byť niečo nadpozemské, lebo rovnako, ako nechápem Rowlingovú, Tolkiena či Martina, tak sa k nim pridala aj Meyerová. Ich fantázia je mi záhadou. Musia mať rozvinutejšiu časť mozgu, ktorá podporuje fantáziu, lebo inak tomu naozaj nerozumiem.
Neopisujem vám, o čom kniha je, len vám vymenujem tie najpodstatnejšie prvky. Kyborg mechanička, nevyliečiteľna choroba, Východné spoločenstvo a mesačný ľudia. Dáva vám to dokopy niečo? Nie? Nevadí, pretože Marissa Meyerová to vymyslela za nás. Nikdy by som si nebola myslela, že niečo takto originálne môžem ešte čítať po tom, čo som prečítala už toľko kníh.
Dokopy to všetko dáva skvelý celok, z ktorého si nedokážete vybrať ani len jednú najobľúbenejšiu pasáž, lebo je celá kniha rovnako úžasná.
Svet, ktorý autorka vymyslela je jeden z najlepších, s akými som sa mohla stretnúť za svoje čitateľské obdobie. Svet je po štvrtej svetovej vojne. Práve preto sa ľudia dohodnú a vytvoria len zopár kráľovstiev, federácií a spoločenstiev, ktoré dokopy spolupracujú. Napríklad celá Európa spolu vytvárala federáciu. Toto všetko mi prišlo tak reálne, až som si naozaj istá, že to takto dopadne v budúcnosti.
Po vojne sa tiež objavuje Modrá horúčka, respektíve Letumóza, ktorú nikto nedokáže vyliečiť. Ľuďom uľahčujú prácu androidi a zachraňujú ich robotické súčiastky, kvôli ktorým sa z nich stávajú kyborgovia. Každý človek má v sebe čip, ktorý slúži na platenie, otváranie brán a rozpoznávanie osoby.
Celkovo autorka vymyslela svet, ktorý tak úžasne prepracovala, až by som sa naozaj čudovala, keby to takto o niekoľko rokov neskončila. Nevymýšľala si totiž prehnané prvky, využívala to, čo pozná zo súčasnosti a trochu to vylepšila. Vďaka tomu som sa s príbehom dokonca vedela stotožniť a dokonale si predstaviť prostredie, čomu dopomohli aj skvelé opisy.
Okrem prepracovaného prostredia sa autorka skúsene pohrala aj s dejom a postavami. Dokázala príbeh tak zamotať, a poukrývať v ňom toľko informácii, až sa mi stalo, že som neverila nikomu, upodozrievala každého a zo všetkého, a očakávala už naozaj všeličo. Postupne nám Marissa predhadzovala indície a na konci čo to odhalila (čo som mimochodom celý čas tušila!).
Autorka nám predstavila v podstate obstojný počet postáv. Nebolo ich ani veľa, ale ani máličko. Musím podotknúť, že sa mi neskutočne páčili ich mená, aj keď je pravda, že mi trvalo, kým som si ich zapamätala, keďže sú také nezvyčajné.
Ale nie o tom som chcela.
Cinder je hlavná postava, ktorá si ma získala už hneď na začiatku. Stavia sa do pozície silnej hrdinky, ktorá sa bila, keď mala a povedala vhodné veci, keď bolo treba. Veď je to kyborgská mechanička, prečo by nebola silná, však? Lenže postupom deja, ako sa o nej odhaľovali tajomstvá mi prišla byť slabšia a miestami som len krútila hlavou. Avšak, nebola to zlá postava. Veľmi sa mi páčil ten nápad s tým, že je napoly počítač, a bolo skvelé čítať ako sa hrabe sama sebe v hlave, sleduje telku cez monitor na sietnici, ako ju jej systém upozorňoval, keď bola nahnevaná a podobne. Naozaj bol tento výplod fantázie skvelým obohatením celej knihy.
Kai, prince Kai, císar Kai... Padol mi do oka už od prvého momentu, keď sa tam zjavil. Bavilo ma čítať kapitoly z jeho pohľadu, súcitila som s tým, čo musí, chudák, prežívať a ochkala som pri každej scéne, keď sa choval milučko k Cinder. Nesklamal ma až do konca a dúfam, že sa tak v ďalších dieloch ani nestane.
Bolo tam toľko úžasných postáv... Niektoré mi kvalitne liezli na nervy, iné boli milé, iné boli číre zlo, no všetky boli naozaj obdivuhodné charaktery, o ktorých som premýšľala ešte dlho po skončení knihy. Premýšľala som, čo sa asi s nimi stane, a aký asi mali život.
Toto dielo ma nadchlo, zaľúbila som si, zamilovala som si aj autorku a postavy. Písané to bolo čitateľne a pútavo, takže som sa len ťažko od toho odtrhovala. Nechýbala momenty s parádnymi prekvapeniami a šokmi či scény ako vyšité na sladké ochkanie. Táto kniha má všetko, po čom čitateľ ani nevie, že túžil. Odporúčam ju všetkým, pretože je pre chlapcov, pre dievčatá, pre mladších aj starších, pre tých, ktorý nečítajú sci-fi aj pre tých, ktorý ho milujú. V Cinder si všetci nájdu to, po čom túžia.
 
Veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu preskoly.sk za recenzný výtlačok (za túto dokonalú knihu).
Cinder si naozaj musíte prečítať, preto stačí kliknúť TU, kde si ju môžete zakúpiť :)
 Poďme sa ešte porozprávať o tom, aké dokonalé obálky robia pre túto sériu.

6 komentárov:

  1. Toto je naozaj skvelá série. Akurát nedávno som dočítala dvojku a čoskoro sa hádam pustím aj do trojky :D alebo možno počkám, kým bude vonku aj štvorka, lebo zabíjacke konce neznášam. :D
    Inak to bizarné prostredie v knihe ma dostalo. Omg, a keď jej odpadla noha. No nevedela som, či sa mám smiať, alebo plakať :D :D Celé je to divné, ale fascinujúce :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. je je! :D ja si na dvojku ešte počkam, teraz nemám čas na čítanie:(( ale inak fakt by nebolo od veci počkať, bo kým vyjde štvorka ta... :D
      úplne super prostredie. nechápem proste autorku, ako sa jej to v hlave zrodilo :D
      toto s nohou :DDDD presne :DD ale nesmiala som sa, snažila som sa udržať kamenný face, lebo išlo o vážnu situáciu :D

      Odstrániť
    2. Teraz sa pekne uč, knihy počkajú :D
      Vážna situácia, ale dosť komicky spracovaná :D

      Odstrániť
  2. Áaa to je neskutočná séria. Uplne iná než ostatné s tými mechanickými-vecičkami.Proste jedna z naj dystópií pre mňa :D A teš sa na ostatné diely,tie sa mi páčili možno ešte viac kedže je tam Thorne :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. presne presne :)) teším, len teraz nie je čas čítať :(

      Odstrániť
  3. Zajímavá recenze. Myslím, že si knihu přečtu. :)
    http://behindthebookshelfcz.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať