sobota 18. júla 2015

Issue 16: Hardback vs Paperback

Po veeeeľmi dlhom čase som tu s ďalším článkom na nejakú tému, tentoraz je to Hardback versus Paperback.
Už tak dávno som si tento článok uložila do konceptov, vlastne to bol skôr len prázdny papier s nadpisom. A keďže už na blog dlho nič nepribudlo, lebo sa mi akosi v lete už druhý rok za sebou nechce čítať, tak som sa rozhodla dokončiť aspoň. Teda najprv začať a potom dokončiť.

Osobne mi veľmi nezáleží či je kniha paperback alebo hardback, a u nás si človek ani nemôže vyberať, pretože narozdiel od zahraničných vydavateľstiev, kde knihu vydávajú v oboch vydaniach, tu je to stále zriedkavé. Ako vydajú, tak musíte kúpiť. Poslednou dobou však Ikar, no aj Slovart začali vydávať knihy v oboch prevedeniach a nechávajú výber na nás. Či už sú to knihy od Greena, alebo séria Divergencia.
Tiež si všímam, že sú u nás dominantné hardbacky a paperbacky sa ešte len postupne dostávajú od obehu vďaka Evita Press či Yoli, zatiaľ čo napríklad v USA sú paperbacky oveľa lacnejšie na produkciu, preto mnoho začínajúcich autorov vydáva práve v tomto vydaní a len zriedkavo v hardbackoch. To až keď kniha začne byť populárna.

Hardback


Táto forma je podľa mňa častokrát krajšia, ak sa vydavateľstvá snažia vytvoriť úžasnú obálkou a nevycapia tam len nejaký obal, ktorý skrýva nezaujímavý vzhľad knihy a zároveň sa ľahko potrhá. Niekedy sa však vydavateľstva vyhrajú s obomi a tak to často mínusom byť nemusí. Hardback sa zároveň ničí menej, než paperback, keďže, logicky, má tvrdý obal. Avšak pri mnohých knihách sa mi už stalo, že sa mi bok knihy a rohy polámali. Tiež sa mi pri starších hardbackoch často sfarbí papier dohneda a vyzerá tak... staro. Avšak táto forma vydrží stále dlhšie než paperback, aj keď som už videla aj také prípady, kde sa čitateľom odtrhol zväzok strán od obalu a kniha vyzerala ako len pozastrkované papiere.
Hardback je tiež oveľa ťažší, než paperback, takže nie je práve najvhodnejší na cestovanie, hlavne keď si chcete zbaliť viacero kníh. Taktiež sú sakra drahé, ale to by som skôr uviedla pre zahraničné knihy. Teda napríklad, keď pozerám nejakého booktubera či si len prehľadávam knihy na BookDepository.com, tak tam sú hardbacky oveľa oveľa drahšie než paperbacky, avšak u nás to my nemáme s čím porovnať, keďže väčšinou máme len jedno prevedenie. No niekedy sa mi viac oplatí kúpiť hardback po anglicky na stránkach našich kníhkupectiev, keďže sú lacnejšie než v USA či UK. Američania môžu plakať aj nad našimi krásnymi obálkami, lebo u nich sa len veľmi málo krát stretnete s hardbackom, ktorý by nemal papierový obal na vrchu. Ľudia často vravia, že toto prevedenie je tiež veľmi nepraktické na čítanie, v čom ale nesúhlasím, lebo kniha sa pekne otvorí a nezavrie sa vám hneď ako taký paperback.


+
Pekný obal
Dlhšie vydržia
Menej sa ničía
Stoja na poličke

-
Drahé
Ťažké

Paperback


Dva najväčšie plusy tejto formy sú cena a váha. Kniha je oveľa ľahšia a prenosnejšia, než hardback. Je vhodná na cesty a ušetrí vám viac miesta pre ďalšie diela. Zároveň je lacnejšia, niekedy aj o dosť veľký rozdiel. Niektorým ľuďom sa dokonca paperbacky páčia viac, než hardbacky, čo u mňa často neplatí. Nájde sa len veľmi málo kníh v tomto vydaní, ktoré sa mi páčia viac. Väčšinou totiž ide len o obyčajný vytlačený obrázok, len málokedy sa s tým vydavateľstva vyhrajú, aby bolo čosi matné, čosi lesklé, čosi hladké a čosi trochu vystúpené.
A tiež je veľkým plusom to, že série v paperbackoch sa dajú kúpiť častejšie než hardbacky v nejakých špeciálnych boxoch.
Inak sa takáto kniha číta podľa mňa strašne ťažko, keďže sa paperback stále zatvára, no to skôr závisí od toho, ako to... zlepia? Napríklad, keď som čítala Looking for Alaska (edícia s obálkou dymu), tak bol ten paperback geniálny. Mohla som ho ohýbať ako som chcela a nič sa mu nestalo. Kniha bola ohybná ako zošit. No keď som čítala napríklad s Láskou Rosie, tak moje prsty trpeli. Písmenka boli ledva viditeľné, tak som musela knihu poriadne rozťahovať, až sa mi nakoniec zlomil bok.
A tu sa dostávam k ďalšiemu mínusu, strašne ľahko sa zničia. Hodíte ich do kabelky medzi všetky tie haraburdy a knihu vytiahnete s prehnutou obálkou a dokrčenými stranami. Alebo ak sa to fakt nedá čítať alebo nedávate pozor, tak zlomíte bok.
A nestoja na poličke. Ak položíte hardback, tak vám hrdo stojí a spolu s ostatnými kamošmi urobí pekný rovný rad, no paperbacky sa vám hneď zrútia.

+
Ľahké
Lacné
Boxy
-
Nepraktické
Ľahko zničiteľné
Nestoja na poličke

Síce to nie je v nadpise, no už môžem porovnať aj e-books a audiobooks.

E-book


Je najlacnejšia forma knihy vôbec. A vzhľadom na to, že teraz už všetci majú nejaký smartphone, tablet či hocičo, čo im otvára textové dokumenty, tak to začína byť aj dosť populárne. Je to aj najľahšia forma, logicky. Najlepšia na cesty, na čítanie v autobuse, na pláži či aj v škole pod lavicou... alebo rovno aj na záchode. Ľahšie si v knihe označíte pekné myšlienky, a môžete si dokonca vybrať, akú čítačku použijete a na čom vôbec budete čítať. Či už to bude Aldiko, Kindle alebo iná aplikácia. Notebook, mobil alebo skutočná čítačka.
Inak neviem ako vy, ale e-booky čítam najrýchlejšie, pretože k ním nepotrebujem svetlo, tak čítam celú noc až do rána a zrazu je koniec.
E-book má len jednu nevýhodu - nemôžete držať normálnu papierovú knihu v ruke a cítiť drsné strany pod prstami či obdivovať obal donekonečna. Vlastne dve nevýhody. Síce e-book je vhodný na cesty, no záleží na čom čítate, keď ste napríklad na pláži, pretože veľmi na obrazovku neuvidíte so silným slnečným svetlom.
EDIT: Ešte dopĺňam jeden mínus, vďaka komentáru Knižných maniačiek, ktorý ma vôbec nenapadol, a tým je to, že e-book sú v podstate vyhodené peniaze za jeden súbor, ktorý, priznajme si, je všade na nete aj zadarmo.

+
Najlacnejšie
Ľahko prenosné

-
Nie je to reálna kniha
Vyhodené peniaze

Audiobook


Nedávno som vyskúšala aj takúto formu knihy, na čo som mala kopu názorov. Najprv som si myslela, že je to super počúvať takto knihu. Potom, keď som si takto pustila Selekciu, tak mi to prišlo byť divné, no nakoniec sa mi to naozaj zapáčilo.
Výhodou je určite to, že audiobook môžete počúvať proste stále. Sedieť za notebookom, cestovať, cvičiť, variť, pratať, pobehovať po byte, sprchovať sa... proste vážne môžete robiť hocičo a stále mať v ušiach slúchadla a počúvať. Môžete takto skončiť celú knihu za jediný deň. Je to zaujímavý výmysel, pre tých, ktorým sa nechce čítať, ale aj pre tých, ktorý majú kopu kníh, ktoré na nich čakajú a chcú tú kopu rýchlo zmenšiť. Vďaka audiobooku, ak ho, samozrejme, počúvate po anglicky sa rýchlejšie priučíte jazyku, pretože je vždy lepšie počúvať a počuť, ako čo vyslovujú.
Ale zároveň je ťažšie rozumieť, keďže slová nevidíte pred očami a ak niečomu nerozumiete a nepoznáte to slovo, tak neviete ani ako sa píše a je ťažké si ho vyhľadať v slovníku. Tiež som sa do toho dostávala strašne ťažko, preto som z toho najprv mala všelijaké pocity. Proste som to brala ako hudbu, že som si to pustila v buse, no absolútne som nevnímala, o čom to tá baba hovorí, lebo som sa obzerala po okolí, premýšľala prečo má hentá oblečené toto, čo bude v škole a či stihnem prestúpiť. Fakt sa na to treba sústrediť, hlavne ak to nepočúvate vo vašom rodnom jazyku. A už keď dávate pozor a ste sústredení, tak dávajte pozor na to, ako pri tom sústredení vyzeráte, ak ste na verejnosti, lebo sa vám môže stať, že s otvorenými ústami zízate na tyčku v autobuse a tvárite sa zhrozene len kvôli tomu, čo počúvate. Alebo sa začnete rehotať či nadávať a ľudia na vás pozerajú či ste náhodou neušli z nejakej psychiatrie v okolí.

+
Môžete robiť všetko možné
Rýchlejšie "prečítate" knihu
Naučíte sa jazyk

-
Veľké sústredenie
 Nevhodné reakcie na verejnosti

A čo uprednostňujete vy? Čoho máte najviac? :)

11 komentárov:

  1. Tak pre mňa je na prvom mieste Hardback. Jednoznačne preto, lebo to odolnejšie, lepšie sa mi to drží a nezatvára ako paperback. Na paperbackoch neznášam, že sa mi potom ohýba celá obálka vlastne...
    No a e-book alebo audiobook? to veľmi porovnať neviem, no môj názor je, že e-booky sú síce fajn, lebo sa dajú čítať v čítačke, bývajú niekedy lacnejšie, ale nie je to ten pocit knihy a sú to vyhodené peniaze na jeden počítačový súbor :/ :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne na paperbackoch vladí hlavne to zatváranie sa :D nemám na to nervy :D
      a s tým e-bookom, že sú to vyhodené peniaze pravda! ak to nevadí, tak som to ešte dopísala, lebo ma to vôbec nenapadlo a pritom nad tým stále premýšľam :D

      Odstrániť
    2. Hej to zatváranie sa je tiež pekne naprd :D
      pohode, nevadí mi to. Podľa mňa je to veľa peňazí za počítačový súbor, to radšej doplním nejaké to euro a mám normálnu knihu. :)

      Odstrániť
  2. Já mám ráda jak co u čeho. U tlustších knih mám raději hardback či e-knihu, u těch tenčích paperback. Pak taky záleží, co zrovna s tou knihou dělám, jaký k ní mám citový vztah. :D Ale je pravda, že se u výběru moc nekoukám na to, jestli to je zrovna hardback či paperback (ne všechny knihy vychází v obou variantách), hlavní je pořád obsah. A co se týče formy, tak mě naštvou jen případné nekvalitní stránky (takový ten strašný papír, u starších knih místy i průhledný... i když jo, sedmisetstránková Anna Karenina pak vypadala tenčí než jiná třísetstránková knížka).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pravda pravda, tiež mám radšej ak je to tučná kniha tak hardback :)
      ja tiež nemám rada ten tenučký, takmer priesvitný papier, čo napr aj v Medenom Jazdcovi je :D lebo proste čítam a čítam a dajak ani nevidno, že som sa pohla :DD

      Odstrániť
  3. Já osobně teď spíše e-books. Hodně cestuji a tahat s sebou obrovské množství knih se nevyplácí, už jenom ohledně letadel, kdy mám omezený limit na váhu.

    Journey to my victory

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na cestovanie sú super, ale ak človek nemá čítačku, tak je úplne na nervy, keď sa vybije mobil alebo tablet, keďže knižné aplikácie neskutočné žeru baterku :D

      Odstrániť
  4. Velmi dobry a kvalitny clanok :) Nemam rada paperbacky...dokonca ich nemam rada natolko ze si radsej 10x rozmyslim ci si kupim knihu v tomto vydani (aj ked si ju velmi chcem precitat) pretoze hardback z nej nevysiel...Dokonca si radsej zozeniem elektronicku verziu ako paperback. Pripadaji mi strasne neprakticke a hlavne sa velmi rychlo nicia a obalky zostavaju od ohybania take pokrcene (co neznasam lebo svoje knihy chcem mat v co najlepsom stave). Chapem ze PB su lacnejsie na naklady tak aj v konecnom dosledku sa predavaju lacnejsie, no nie je nad stary dobry HB s prebalom :)
    Audioknihy nepocuvam vobec, neprisla som tomu na chut...Este co sa tyka tych e-knih tak vyhoda je urcite ta ze sa daju na pomerne vela miestach dat stiahnut free :) Ja to mam vzdy tak ze mam rozcitanu jednu klasicku knihu na den a jednu v mobile na vecer pred spanim (ja viem kazim si tym oci) :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)
      inak to fakt záleží na tom, aký paperback urobili. Pretože, čo mám Looking for Alaska s tou takou lesklou obálkou dymu, tak to je proste najlepší paperback vôbec. Fakt s ňou môžem robiť čo chcem a nijak sa nepoláme chrbát ani nič :D strašne ohybná kniha :D
      Ja zase nemám rada, keď majú HB prebal :D najradšej mám tie, čo už majú originál obrázok na obale ako napríklad Mara Dyerová či Divergencia, Pasca atď :D
      a presne toto robím aj ja :DD že cez deň čítam normálnu knihu a v noci e-book :D

      Odstrániť
  5. Osobně jsem jedna z mála, která upřednostní paperback přes hardbackem :D. Nemůžu si pomoci, ale já mám více knih v paperbacku a celkově většina z nich má mnohem hezčí obálky (podle mě) Ale například jsou knihy, které bych raději viděla jako hardbacky.

    U audioknih nemohu nic říkat, protože jsem ještě ani jednu neměla. No..vlastně jo měla - > Darrena Shana v angličtině a mohla jsem se potrhat smíchy, když jsem uslyšela hlas pana Hroozleyho. Od té doby na to raději nesahám :D . E-knihy čtu ale naopak často, je to dobré na cestování, protože mobil mám sebou pořád. :) Asi takhle - krimi a ty žánry pro starší čtu v e-knihách, ale fantasy, YA, sci-fi a prostě ty žánry pro mou kategorii si nenechám ujít ve vazbě. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej, pri Audiobookoch záleží hlavne na tom, kto to číta, lebo ako niektoré hlasy sú strašne smiešne :D sa to potom ani nedá brať vážne :D
      detto :d e-booky aj po ceste do školy a proste hocikde po meste :D ale keď idem na dlhšie, tak skôr čítam originál knihu, lebo mi Aldiko veľmi rýchlo vybíja baterku. :D

      Odstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať