piatok 29. apríla 2016

RC: Jojo Moyes - Predtým ako som ťa poznala

Originálny názov: Me Before You
Autor: Jojo Moyes
Séria: Predtým ako som ťa poznala
Diel v sérii: prvý
Dátum vydania: sk 06/2013, eng 01/2012
Vydavateľstvo: ikar
Počet strán: 344
Hodnotenie GR: 4,30

Fun  3/5
Love  4/5
Boyfriend  4/5
Tears  4,5/5

Anotácia: 
Lou Clarková vie všeličo. Vie, že jej otec si ťažko hľadá prácu, vie, koľko krokov treba prejsť od autobusovej zastávky k rodičovskému domu. Vie, že sa jej páči práca v bistre, a vie, že možno neľúbi svojho priateľa Patricka, oduševneného športovca. Zato nevie nič o klasickej hudbe, nevie, že príde o miesto, a keby tušila, čo ju čaká, asi by prišla o rozum.
Will Traynor vie, že po dopravnej nehode stratil chuť do života. Vie, čím bol kedysi, vie, že všetko sa mu teraz zdá malé a neradostné, a veľmi presne vie, ako s tým skoncovať. Zato nevie, že Lou mu vtrhne do života ako farebná búrka. A ani jeden z nich nevie, že jeden druhého navzájom navždy zmenia.
 


Môj názor:
Toľkokrát som videla blogerov ospevovať Jojo Moyes. Toľko ľudí mi vravelo, aby som si túto knihu prečítala. Avšak nič na mňa nezabralo. Až blížiaci sa film ma konečne presvedčil. Pozrela som si trailer, videla som tam dvoch dokonalých hercov, Sama Claflina a Emiliu Clarke, tak som si povedala, že si to už naozaj prečítam. A tak som aj zrobila.

"Bože môj dobrý," zvolal otec, "viete si to predstaviť? Akoby ten chlap nebol dosť potrestaný, že skončil na vozíku, ešte k tomu mu bude robiť spoločnosť naša Lou!"

Po toľkých ohlasoch a trajlery na film som už jasne vedela, o čom bude príbeh. Hlavná hrdinka stratila prácu, a tak si hľadá niečo nové. Nepotrebuje zaistiť len seba, ale aj celú svoju rodinu, ktorá sa na ňu spolieha. A tak príjme prácu opatrovateľky ochrnutého boháča. Predstavuje si všetko možné, no určite neočakáva, že sa bude starať o mladého a pekného, no zároveň odmeraného chlapíka.
Nechcem tu písať, všetky svoje pocity, pretože práve to mi vyspojelrovalo celú knihu. Keby mi nebol každý hovoril, ako sa cítil, asi by ma kniha bavila omnoho omnoho viac. Avšak aj napriek tomu som si ju náramne užila.
Začnem písaním autorky, ktoré ma vskutku dostalo. Bolo také ľahké, vtipné, svieže a rýchlo čitateľné. Možno keby som knihe venovala viac času, mala by som ju prečítanú oveľa skôr. Naozaj ma bavilo ju čítať, až tak veľmi, že keď som ju dočítala, premýšľala som, čo so životom. Nebolo to len kvôli príbehu, ale aj vďaka písaniu.
Viete prečo ma tak dostalo? Pretože mi pripomenulo Džínsový denník, ktorý tak veľmi milujem. Viem, že je to ako porovnávať papuče a ovocie, nič nemajú spoločné, ale taký som mala pocit. Autorka venovala miesto nie len láske, ale aj rodinným starostiam, čo sa mi neskutočne páčilo. Vzťah dvoch sestier bol jeden z najrealistickejších o akých som čítala. Je až nereálne, ako som sa s nim dokázala stotožniť, pretože podobne to mám aj ja s tou svojou sestrou. V jednu chvíľu sa hádame a v tú druhú je jediná osoba, s ktorou môžem niekam ísť alebo sa jej posťažovať.
Práve za to, že nebola celá kniha len o hlavných hrdinoch a ich láske som sa do tohto diela zamilovala. Bola neskutočne reálna a každý jeden vzťah by čitateľ mohol porovnávať s nejakým svojim. Bolo to až na toľko realistické, až som miestami mala temné myšlienky o tom, čo ak by sa to stalo niekomu z mojej rodiny. Čo by som robila ja. Ako by sa správali ľudia.
A tu sa dostávam k najväčšiemu plusu tejto knihy, ktorým je práve tá morálna dilema. Nemôžem vám povedať na čo presne narážam, ale tí, čo ste knihu čítali viete. Avšak môžem vám prezradiť niečo iné. Napríklad to, že vás práve táto morálna dilema donúti sa zamyslieť nad tým, ako sa správate vy k postihnutým ľuďom. Ako sú ochrnutí ľudia obmedzení. Či už ich postihnutím, alebo mestom, štátom, svetom. Jednoducho vo vás táto kniha prebudí filozofa, ktorý bude premýšľať nad tým, čo by sa stalo keby a ako by sa to dalo vyriešiť. Ako by ste napríklad žili vy? Nechcem to nikomu privolávať, ale fakt som sa od začiatku do konca pýtala samej seba, ako by som to zvládala a či by som vôbec vedela takto žiť.
Neskutočne sa mi páčila nestrannosť autorky. Mala pochopenie pre obe strany a obe ich dostatočne obhájila. Vždy ma nechala na pochybách, pretože som už nevedela, čo si myslieť a stratila som začiatok nite so svojimi morálnymi hodnotami. Úplne som všetko začala prehodnocovať a možno sa aj pozerať na svet úplne inak.
Nechcem začínať každý odsek najväčším plusom, ale vždy keď jeden predstavím, spomeniem si na ďalší a možno ešte lepší. Napríklad postavy. Tak ako ich vzťahy, tak aj ony boli dostatočne reálne. Čo dostatočne. Boli. Naozaj boli.
Úplne som sa zamilovala do Lou, ktorá mala takú osobnosť, že jej postavu si budem ešte pamätať veľmi dlho. Bola bláznivá, urečnená, vtipná a spočiatku sa mi zdala byť dosť slabá, lenže som sa v nej neskutočne mýlila. Vôbec taká nebola. Vedela som, že ju milujem, keď sa začala obhajovať a nenechala si kecať do života. Páčilo sa mi, že sa vždy za seba postavila a nikdy sa nenechala rozhodiť. Neustále sa otriasla a pokračovala ďalej. Nevzdávala sa.
Will bol rovnako silný charakter. Je vtipné, že pri väčšine kníh by som dokázala povedať o postavách len to, ako sa volali a kde sa nachádzali, no tu by som vedela opísať ich povahy tak dopodrobna, až by som bola prekvapená sama zo seba. Chcela by som povedať, že sa mi jeho správanie miestami nepáčilo, ale nemôžem. Milovala som ho od prvej strany. A tým fakt myslím tú prvú, pretože jeho príbeh sa začína už v prológu.
Prológ je ďalším plusom tejto knihy. V tomto diele boli prvky, o ktorých si myslím všeličo, napríklad niektoré kapitoly z pohľadu úplne inej postavy, no zároveň tu bol dokonalý prológ, ktorý skvelo otvoril príbeh. Keď som ho čítala, hovorila som si, že ma to zatiaľ akosi nedostalo, no ako som sa posúvala neskôr v knihe, vedela som, že nič lepšie Jojo ani nemohla vymyslieť. Ukázať nám život Willa Traynora pred nehodou bolo ako čerešnička na torte. V niektorých prípadoch mi otvorila oči a zároveň odhalila, ako veľmi sa dokáže človek zmeniť, ak sa mu stane niečo také.
Ešte sa vrátim k tým kapitolám z iného pohľadu. Nevravím, že to bola katastrofa, len to bolo zbytočné. Áno, autorka nám tak mohla ukázať, ako to prežívali aj ostatné postavy, avšak mne to len prekážala, pretože to nemám rada. Nemám rada, ak je celá kniha písaná v jednom pohľade a z ničoho nič je tam kapitola s úplne iným.
Za najväčšie negatívum považujem preklad knihy. Len málokedy spomínam v recenziách nedostatočnú prácu prekladateľov, ale tu mi to inak nedá. Nie je to ani tak chyba prekladateľky, ako korektorov. V knihe sa totiž nachádza až príliš mnoho chýb na to, aby som to len prehliadla. Takmer v každej kapitole som čosi našla, či už to bol zlý rod alebo iná gramatická chyba. V jednej pasáži je tam dokonca veta písaná v tretej osobe, zatiaľ čo celá kniha je z prvej. Veľakrát mi vadili aj také estetické chyby, ako opakovanie sa slovíčok v jednej vete. "Otvoril oči a pozrel do mojich očí." Fakt premýšľam či to vôbec niekto kontroloval, no dúfam len, že v novom vydaní tie chyby opravili, pretože aj takáto vec dokáže pokaziť dojem z knihy.
Na koniec ešte poviem, že som sa zamilovala do príbehu, do postáv, do písania. Mám chuť si trieskať hlavu o stenu za to, že mi trvalo tak dlho kým som si knihu vôbec prečítala. Bola to jedna z tých najkrajších, aké som kedy čítala a jednoznačne ju každému odporúčam.  Nielenže vám otvorí oči a donúti vás zamyslieť sa, zároveň vás nechá beznádejne sa do nej zaľúbiť.
Za poskytnutie knihy veľmi pekne ďakujem kníhkupectvu PreSkoly.sk
Knihu si musíte kúpiť, takže kliknite TU!

A ak ste ju už čítali a neviete, čo ďalej so životom, nezúfajte! Jún bude totiž v znamení Jojo Moyes. Nielenže vyjde film Predtým ako som ťa poznala, Ikar vydáva aj druhý diel s názvom Čo bolo potom a zároveň tiež druhé, tentoraz filmové vydanie Predtým ako som ťa poznala.

2 komentáre:

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať