sobota 6. mája 2017

RC: Peternelle van Arsdale - Netvor je zver

Originálny názov: The Beast is an Animal
Dátum vydania: sk 3/2017, eng 2/2017
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 360
Hodnotenie GR: 3,63

Zábava 0/5
Láska 2/5
Priateľ 1/5
Plač 3/5


Anotácia: 
Alys mala sedem rokov, keď sa zjavili požieračky duší. Spolu s ostatnými deťmi ju zachránili a zverili do rúk pobožným dedinčanom v neďalekej osade. Po ôsmich rokoch života v strachu sa v Alys niečo zlomí. Cíti, že má niečo spoločné s požieračkami duší, a možno aj s Netvorom, čo obýva okolité lesy. No na duši ju ťaží zvláštny dar, o ktorom nemôže nikomu povedať - okamžite by ju označili za bosorku a upálili. Mladé dievča však dychtí po slobode.
Po rodinnom nešťastí, sa ocitne uprostred toho najtemnejšieho lesa a spomína na detské rýmovačky, ktoré ju varovali pred Netvorom. V lese jej ale hrozí nebezpečenstvo nie len z temných zákutí... ale aj z hĺbky jej srdca i duše. Ani Netvor, ani Alys totiž nie sú tým, za čo ich ostatní považujú.

Na knihu som sa tešila, odkedy som zistila, že ju Slovart vydáva, pretože vyzerala fakt zaujímavo a tajomne a tá obálka je len jedno veľké plus, ktoré vás okamžite naláka si túto krásku prečítať. Hneď ako mi prišla, tak som sa na ňu vrhla a som rada, že som tak urobila.

Alys zmizla. Alebo lepšie povedané, stala sa - na okamih - niečím iným. Stala sa počasím a búrkou. Nebola mužom ani ženou. Stala sa zemou a stromom a koreňmi. Zacítila vlhkosť skaly po daždi. Nie, nezacítila. Nebol to pocit. Bolo to jestvovanie. Stala sa skalou. Stala sa dažďom.

Nechcem vám prezradiť veľa z príbehu, pretože ja som o ňom nič nevedela a bolo to zaujímavé čítať takto, keď netušíte, čo to vlastne čítate. Hlavnou hrdinkou je Alys, ktorej príbeh sledujeme od detstva, keď prežije jednu hroznú noc v jej dedine, po ktorej je nútená žiť v spoločenstve náboženských fanatikov, ktorí sa stránia tajomného Lessa a v ňom žijúceho Netvora.
Ako to nazvala Luu, ide o atmosferickú chuťovku, takže ak čakáte kopu akcie a skvelú bad-ass hrdinku, tak nie ste na správnej ceste. Kniha je totiž dosť pomalá a väčšinou sa ani nič nedeje, no to neznamená, že je zlá. Už od prvej strany vás autorka upúta svojim krásnym písaním a vy len budete chcieť vedieť, čo sa stane ďalej. Práve to písanie je najväčším plusom knihy, pretože Peternelle píše inak, než bežné autorky. Neopisuje donekonečna vzhľad postáv a okolie, dokonca aj dialógov je pomenej, ale snaží sa čitateľom priblížiť tú tajomnú atmosféru Lessa a strach, v ktorom museli obyvatelia žiť. Naozaj som nič podobné ešte nečítala, pretože som mala pocit, že pozerám film. Aj napriek tomu, že tam nebolo tak veľa opisov, presne som si vedela predstaviť Less, aj dediny a okolie, dokonca aj to, ako sa postavy obliekali. Je to písané dosť poeticky, autorka využíva mnoho umeleckých prostriedkov a veľa vecí vysvetlila len tak obrazne.
Celkovo ide z knihy taký fíling hororovej rozprávky. Príbeh je príliš jednoduchý a fantastický, čo pripomína práve rozprávku, ale sú tam aj naozaj tajomné prvky, ktoré spolu s celkovou temnou a strašidelnou atmosférou tvoria taký mierny horor.
Príbeh bol skutočne veľmi jednoduchý, čo mi na jednu stranu neprekážalo, pretože nemusím neustále čítať knihy so zložitými zápletkami, nad ktorými musím donekonečna premýšľať, ale na druhú stranu je mi tiež ľúto, že tam toho nebolo viac. V podstate máme možnosť sledovať len jednu dejovú líniu, ktorá robí väčšinu knihy len nepatrný pokrok, až na konci sa to celé rozbehne, no musím povedať, že ani ten "rozbeh" nie je taký, aký by som si predstavovala. Práve to považujem za najväčšie mínus knihy - ten koniec. Akoby sa autorke nechcelo premýšľať nad niečím zložitejším a vybrala si tú ľahšiu cestu. Všetko sa totiž skončilo neskutočne rýchlo, ani som to poriadne nestihla zaregistrovať. Nebol to veľký boom, neboli tam napínavé akčné scény a ani poriadne vysvetlenie, čo sa to vlastne stalo. Len bol zrazu koniec.
Na to, ako sa príbeh posúval pomaly vám garantujem, že sa nudiť nebudete, práve vďaka už spomínanému písaniu autorky. Neviem ani čím to bolo, či tou tajomnosťou, alebo čím, ale fakt ma to bavilo čítať a ani som nepomyslela, že by som knihu nedočítala. Najsvetlejším momentom knihy je jej stred, pretože som sa vtedy už naozaj nevedela odtrhnúť a musela som čítať do skorých ranných hodín, aj keď som mala na druhý deň test, inak by som nevedela ani zaspať.
Čo sa týka postáv, tie považujem za ďalšie mínus. Nechápte ma zle, nie je to tak, že by som ich nenávidela, ale skôr ide o to, že k ním nič necítim. Autorka nám bližšie predstavila len hlavnú hrdinku, no ani jej minulosť, terajší život a osud z nej pre mňa neurobil nezabudnuteľnú hrdinku. Skrátka je to jedna z tých, na ktoré po dočítaní aj zabudnete.
Zvyšné postavy len dopĺňali príbeh.
Čo sa týka romantickej zápletky, tak tá bola taká... neverím, že to poviem, ale na túto knihu sa mi hodila. Akosi si neviem predstaviť, že by sa autorka sústredila na zamilovaný párik, pretože by to už nemalo tú istú temnú atmosféru. Ale celkovo to bola dosť insta-láska, teda sa zamilovali tak za pár dní, o hrdinovi som veľa nevedela, aby som ho vôbec mala rada a ten ich vzťah nebol viac rozvíjaný, takže som nemala možnosť vidieť aká chémia bola medzi postavami.

Toto je to zlo. Oháňajú sa Netvorom a sami nie sú ľudskými tvormi.

Celkovo to nebola zlá kniha. Ale zase ani nie skvelá. Nebola to jedna z tých, na ktoré nikdy nezabudnem a budem si chcieť čítať svoje obľúbené pasáže dookola a dookola, ale zase ani taká, ktorú by som odhodila a povedala, aby ste ju nečítali.
Netvor je zver má surreálnu atmosféru, ktorú nenájdete len tak hocikde. Na túto knihu jednoducho musíte mať chuť, pretože tu nenájdete akciu ani veľkú romantickú zápletku. Určite to nie je niečo bežné a ak si chcete prečítať práve niečo také, tak vám knihu naozaj odporúčam. A odporúčam ju aj kvôli tej krásnej obálke, pretože kto toto nechce mať na poličke?

Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Ak si ju chcete kúpiť, tak kliknite TU.


4 komentáre:

  1. počas čítania som mala naozaj pocit že autorka stojí za mnou a šepká mi do ucha 'čítaj ďalej, čítaj ďalej' :D jej písanie bolo vážne krásne <3 škoda toho konca

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Skvělá recenze :) Na knihu se chystám, ale četla jsem, že je psaná zvláštním stylem se zvláštní atmosférou :) Takže doufám, že mi sedne :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) také to je, že na to musíš mať chuť, presne na niečo také atmosferické a tajomné, lebo ako veľa akcie tam naozaj nie je :D

      Odstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať