štvrtok 21. septembra 2017

Keď si myslíš, že si spisovateľ S01E10



21.9.2017
Nemám vám čo písať už, čo ste si možno všimli, keďže posledný článok v tejto rubrike vyšiel pred dvoma mesiacmi. Momentálne som v štádiu - nemám čas na písanie, a tak len čakám, kedy si knihu prečíta istá osoba, ktorá mi povie, ako veľmi je moje veľdielo naprd alebo nie je. Mám rozpísané dve kapitoly k druhému dielu, ale to je tak všetko. Ešte som si k tomu ani poriadne nesadla, aby som to presne naplánovala a ani sa vlastne na to neviem sústrediť, keď nepoznám svoj osud. Oplatí sa mi pokračovať? Čo keď budem musieť prepisovať kopu vecí v jednotke? A čo keď to celé vzdám?
Skrátka neviem. Nič neviem. A keďže som v Holandsku a mám milión roboty do školy, tak na to aspoň nemyslím. Teda na svoj osud.
Ale chýbajú mi moje postavy. A ten stres z písania, že jednoducho musím písať každý deň a neustále sa hecovať, aby som napísala niečo super. Chýba mi aj to nadávanie pri editovaní a aj smiech na mojich trápnych vtipoch. 
Mám pocit, že keď nepíšem, moja fantázia upadá tak ako aj celá kreativita.
A keďže vám nemám, čo nové písať vzhľadom na to, že vlastne momentálne ani nepíšem a len čakám a čakám a čakám, rozhodla som sa zjednotiť všetky moje rady a postrehy, ktoré sa doteraz vyskytli vo všetkých článkoch.
A ak vás to vôbec zaujíma, dokonca pripojím aj nejaké tie fakty o knihe :)

- Snažte sa písať každý deň alebo aspoň častejšie než raz za dva týždne. Takto budete stále zainteresovaní v príbehu a pôjde to ľahšie. Ja som si napríklad stanovila, že fakt budem písať každý deň a po čase som si už na to aj zvykla a dodržiavala to, aj keď začiatky boli ťažké, pretože sa mi nechcelo.

- Keď vám to ide, neprestávajte ani keď sú tri hodiny ráno. Neviete, kedy vás taká múza kopne opäť!

- Vypnite si internet a mobil hoďte niekde riadne ďaleko. Všetko vás bude pokúšať, a keď raz zavítate na Pinterest, aby ste našli inšpiráciu, skončí to pozeraním videí o fialových paprikách na YT.

- PINTEREST je najlepší pomocník na obnovenie fantázie alebo pri problémoch s opísaním... hocičoho.

- Kúpte si veľmi pohodlnú stoličku ak píšete za stolom, lebo vás bude bolieť nie len zadok, ale aj chrbtica.

- Pre obnovenie fantázie odporúčam aj piesne - hlavne nejaké soundtracky z filmov

- Keď vám v scéne niečo nesedí alebo si ňou nie ste istí, vymažte ju a napíšte niečo iné, aspoň u mňa to vždy skončilo niečím oveľa lepším.

- Zapisujte si všetko, čo budete musieť opraviť, lebo kým sa k tomu dostanete, tak na to aj zabudnete.

- Vlastne si zapisujte všetko - mená postáv, dátumy narodenia, históriu sveta, históriu postáv, ich záľuby, rodinu atď, ale hlavne dbajte na časovú os, pretože práve tam som mala najväčšie chyby a upravovala som ju tak miliónkrát

- Ak vám niekto kontroluje históriu hľadania (nejaký rodič, samozrejme), tak ju radšej mažte. Ak uvidia - "Spôsoby mučenia", asi sa trochu zľaknú.

- Psychické zrútenie je úplne normálne, často sa vám budú meniť stavy - od radosti, cez smútok až po nenávisť všetkého, čo ste kedy napísali. Buďte na to pripravení.

- Nepíšte, keď ste fakt veľmi unavení. Nie len že to budú nelogické hlúposti, ale také gramatické chyby, aké tam napíšete by nespísal ani prváčik na ZŠ.

- Editovanie je otrasné, hrozné, katastrofálne a trvá príliš dlho.

- Nejaký autor (Stephen King asi) raz radil, že najlepšie sa edituje, keď autor prepíše všetko, čo napísal. Zasmiala som sa, že by mi to písanie potom trvalo veky, ale je to pravda. Ak to totiž prepisujete celé, všimnete si aj drobné syntaktické chyby, nie len tie gramatické a logické. Tiež tie vety budú znieť prirodzenejšie.

- Opravená vec je stále neopravená a potrebuje opravu. V preklade - sám autor si svoje chyby ani nemusí všimnúť, vždy to chce ďalší pár očí.

- Pochybovanie a večné otázky, o tom, prečo to vlastne píšem sa nikdy nestratia.

- Rozhovory píšte bez uvádzacích viet teda tzv. Dialogue Tags. Bez nich viete okamžite odpovedať na predošlú vetu a celkovo to ide jednoduchšie. Hlavne potom nezabudnite tie uvádzacie vety dopísať.

- Na písanie si môžete stiahnuť špeciálny program - napr. Scrivener, alebo môžete písať vo Worde, kde vám odporúčam označovať si kapitoly ako Názvy alebo Nadpisy, potom keď kliknete na kartu Zobraziť a v kolónke zaškrtnete políčko Navigačná tabla, vybehne vám celý zoznam kapitol. Potom stačí len kliknúť na názov a vuala ste na danej kapitole. 

- Ale hlavne nezabudnite na to, že prvý draft je stále katastrofa

- Kniha má dokopy 583 strán a 188785 slov
- Má 60 kapitol
- Momentálne je v stave - odoslaná a čakajúca na prečítanie
- Nemá názov, zatiaľ má len pracovný - Drak
- Ide o fantasy a či rovno o High Fantasy, to záleží od toho, ako definujete High Fantasy. Je to zasadené do fiktívneho - mnou vymysleného sveta.
- Je písaná v 3. osobe a prvá kniha sleduje hlavnú hrdinku Lennox
- Je inšpirovaná rozprávkou Mulan
- Ďalšou inšpiráciou bola 2. svetová vojna, kolonizácia Ameriky a Sovietske Rusko
- Nemám ani obálku a ani anotáciu, takže zatiaľ sa nikto nedozvie, o čom kniha vlastne je
- Pravdepodobne z toho bude trilógia


Máte aj vy nejaké rady pre nádejných spisovateľov? Nesúhlasíte s nejakou mojou?


6 komentárov:

  1. Jop, úplne s tebou súhlasím. Ak by som nenapísala aspoň pol strany denne, neviem, kde by som teraz so svojou lenivosťou bola. :DDD Najhoršie na tom všetkom je, že sa mi vždy chce najviac písať, keď si ľahnem a zavriem oči. :D Potom som tak nabudená a mám chuť zapnúť si ntb a písať do rána. Škoda, že to nie je možné.
    PINTEREST je samostatná kapitola. :DDDD Človek tam príde hľadať inšpiráciu a zabije tam toľko času že až. Samozrejme, popritom sa do toho zapojí yt a neviem čo všetko a vo worde ostane prázdna strana. :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. och presne :D ked lezim tak mi hned beha predstavivost a premyslam, ze co by som mohla dalej vymysliet a potom mi napadnu najlepsie veci, na ktore do rana zaudnem :DD
      pinterest je velke plus, ale aj velke minus presne :D lebo sa od neho uz neodlepis potom :D

      Odstrániť
  2. Možno by som povedal, že do dokonalosti sa kniha nikdy nedostane a autor musí vedieť kedy prestať s ďalšími úpravami. Lebo inak ju nikdy nevydá :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Prečo ja som tvoje články nečítala už skôr?! Ach jaj. ☺ Nevadí, už som tu a asi tak skoro neodídem ☺. Z tvojho článku som teraz nejaká namotivovaná... Veľa zdaru v Holandsku! ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. neviem, ae môžeš si rovno prečítať všetko, keď sa budeš nudiť :DD som rada, že som ťa namotivovala :D :)

      Odstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať