piatok 26. januára 2018

Cesta knižným životom

Nedávno Book Chat Show pridali video o tom, aké knihy čítali keď boli najmladší, na strednej a tak, a kam sa až dostali. Tak mi napadlo spísať podobný článok, keďže som už dlho chcela práve niečo také riešiť. Ako vás ovplyvnili rôzne knihy? Aké máte na nich spomienky? Pamätáte si, kedy ste ich čítali? Kam vás zaviedli? Budem veľmi rada, ak sa v komentároch tiež podelíte o knihy, ktoré pre vás predstavujú veľké míľniky vo vašom čitateľskom živote alebo sa k ním viaže len nejaká zaujímavá spomienka.

Na tejto sérii som vyrastala spolu s Paulou (hlavnou hrdinkou!. Bola som práve ôsmačka alebo deviatačka na základnej, keď som si prečítala prvé dva diely, ktoré, keby ste nevedeli, sú hlavne o tom, ako ide Paula na strednú. Vtedy ma to strašne bavilo, lebo som si už predstavovala seba, ako budem mať super kamošov (nemala som), hneď si nájdem toho vysneného frajera (doteraz sa nenašiel) a podobne. Tretí diel, v ktorom Paula maturuje (ak sa nemýlim) som taktiež čítala niekedy keď som aj ja maturovala. Skrátka som s tým vyrastala, takže keď sa v tom švrtom diely na konci čosi odohralo, nevedela som prestať revať. To je prvý a poslednýkrát, čo som tak plakala nad knihou. Preto, lebo Paula bola moja kamarátka a aj tí jej kamaráti boli moji kamaráti a skrátka... som na tom vyrástla a nechcela som, aby sa všetko pokazilo. A Lukáš bol tiež moja prvá láska. Bola som do neho taka zamilovaná, že raz na základke sme si s kamarátkami napísali na papieriky našich vysnených chlapcov a na mojom bolo: skejter, čiernovlasý, modrooký, tehličky, úsmev do jednej strany, musí sa volať Lukáš (a potom ich spálili). Takže keď sa náhodou niekto volá Lukáš a má čierne vlasy, čakám naňho/teba.

Ak sa nemýlim, tak som najprv čítala Upírske denníky, potom Školu noci a potom som odrazu narazila na toto. Tiež som ešte bola na základnej a len objavovala knihy, takže som väčšinou čítala online knihy, ktoré na nejakých blogoch prekladali dievčatá z angličtiny. Presne takto som najprv narazila na kopu iných kníh a potom aj na toto. A zamilovala som sa! A odvtedy je táto séria moja obľúbená, pretože som bola taká závislá, že som ju prečítala hádam aj za týždeň a pól (všetkých šesť dielov a na počítači, lebo vtedy ešte neexistovali smartfóny a ani e-knihy ešte neboli populárne ak vôbec existovali). Tak ma UA očarila, že som okamžite začala čítať viac a vyhľadávať si viac a začala som písať o upíroch (mimochodom, vtedy táto séria nebola taka populárna ako taká Škola noci, takže ma všetci obviňovali, že kopírujem Školu noci, aj keď som sa skutočne inšpirovala Upírskou Akadémiou) a kvôli tomu, že som písala, tak som to chcela niekde dávať, preto som si založila blog a teraz som tu (dalo by sa tiež povedať: "Started from the bottom now we´re here).

Toto bola prvá kniha, ktorú som kedy prečítala v anglickom jazyku. Bolo to teda hrozné, pretože vtedy mi angličtina vôbec nešla, nemala som ju rada, no veľa kníh, ktoré som chcela čítať vtedy neboli preložené, tak som si musela poradiť takto. Najprv som si vyhľadávala každé slovíčko, ktorému som nerozumela (bolo ich veľa, predsa som bola ešte na základnej), nakoniec som si však uvedomila, že to takto nikdy nedočítam, tak som len čítala a snažila sa porozumieť kontextu. A nakoniec som vďaka tejto knihe tu kde som. Začala som vďaka nej čítať viac a viac v angličtine, v ktorej som sa zlepšila, rozhodla sa teda ísť študovať prekladateľstvo a teraz som v Holandsku na Erasme. 

Nemám poňatia už o čom tá kniha bola, ale viem, že to bola asi prvá kniha, ktorá ma udržala asi do nejakej štvrtej ráno hore. Teraz to robím bežne a vydržím hoc aj do ôsmej, no vtedy som bola len také decuľko, ktoré chcelo od mamky na Vianoce Ghostgirl 1, len preto, lebo to malo krásnu obálku a mamka nevediac, ktorý je prvý diel kúpila rovno tretí, ale mne to nevadilo! Ja som to prečítala aj tak. A doteraz si pamätám, ako som sedela v našom starom kresle v obývačke so zapáleným svetlom a nevedela prestať čítať.

A tu sa začala moja posadnutosť knihami,v ktorých boli vzťahy medzi profesormi. Ak by ste si náhodou vyhľadali ako som čítala knihy zaradom, tak hneď tri sú za sebou: Slammed, Easy a Unteachable, v ktorých sú všetko zakázané vzťahy. Vlastne takto som sa postupne dostala aj k New Adult erotikám a objavila som tiež Colleen Hoover, ktorá bola vtedy ešte riadne neznáma a skoro nikto túto knihu nemal prečítanú. Každopádne som objavila aj takéto autorky, vďaka ktorým som sa dostala k New Adult knihám a erotikám. Jedna z takých prvých (ak nerátam Päťdesiat odtieňov sivej) bola séria Too Far od Abbi Glines, ktorá mi vtedy prišla byť úplne dokonalá, lebo oproti Päťdesiatim odtieňom, to bolo oveľa lepšie napísané a erotickejšie. Teraz by som asi už mala iný názor.

Toto bola moja prvá klasika! A aj jediná haha. Ostatné som nikdy nedočítala. A toto áno, pretože som vtedy videla film s Keirou Knightley a tak sa mi zapáčil, že som okamžite potrebovala prečítať knihu. A síce uznávam, že je príliš zdĺhavá, pretože tam Jane veľa opisuje spoločenské normy a vrstvy a podobne, ale stále som si ju zamilovala, lebo zbožňujem Darcyho. A tiež sa mi tu viaže spomienka na to, ako som sestre ukázala film, tá sa rozhodla knihu tiež prečítať, vzala ju so sebou ani neviem kde a tak mi zničila obal, že som sa s ňou nerozprávala hneď po tom, čo som na ňu navrešťala. 

Ak sa nemýlim, práve toto bola jedna z prvých (asi aj prvá) kníh, ktoré som dostala ako recenzný výtlačok. Bolo to ešte vtedy od iParku (tí ma neskôr prehodili do PreŠkoly) a dokonca som natočila aj video, ako knihu rozbaľujem (ak sa posnažíte, aj ho nájdete). Škoda len, že som sériu nedočítala, pretože ju Slovart nedovydával, keďže sa nepredávala. Inak som na ňu napísala takú skvelú recenziu (alebo na dvojku?), že som ju poslala práve Slovartu, keď robili nábor (ak sa nemýlim, bola to táto) a oni ma vzali! Chcete počuť fun fact? Viete ako začala moja konverzácia s Erikom (editorom Slovartu (zakladateľ Booklabu), teraz už Albatrosu)? Pýtal odo mňa adresu, kde mi má posielať knihy a zistili sme, že keď býval v Košicach, tak rovno oproti na druhej ulici. 

A nakoniec spomínam práve túto sériu, v ktorej som ešte stále len na tretej knihe, no spomínam ju preto, pretože práve vďaka nej som sa dostala k high fantasy. Teda dalo by sa polemizovať o tom, čo je high fantasy, ale v tomto prípade mám na mysli práve niečo také, kde je celý svet vymyslený. Dovtedy som také niečo nečítala, vždy to bolo urban fantasy. A s Trónom sa mi spája napríklad aj to, že som (teda moja chvála), ak sa nemýlim na dvoch dieloch a omaľovánke. A hlavne sa mi s ním spája to, že som vďaka Manon a tretiemu dielu prišla na nápad písať svoju vlastnú knihu, ktorá sa začala hlavne krvilačnou postavou (preto inšpirácia Manon). A teraz som tu. Čakám na svoju odpoveď, čo s knihou, chystám sa písať druhý diel a dúfam, že raz ju aj vydám. Ešte nič také premyslené som nenapísala, takže fakt dúfam, že si to niekedy budete môcť prečítať. 

A čo vy? Ktoré knihy sa vám spájajú s nejakými spomienkami alebo predstavujú nejaký veľký míľnik?



8 komentárov:

  1. Jé, tohle je super! :-) U mě bych určitě začínala u knížek od Thomase Breziny a Detektivní kanceláře podkova, plus vlastně ještě Dívčí parta (a tý si dám letos rereading! :-D), pak by tam byl Harry a Stmívání no a pak odzvonilo prvnímu stupni střední školy a přišel Stephen King...:-D Teď ke konci bych tam zařadila i oťukávání YA literatury a válečnou + historickou. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja som stále chcela také tie detské detektívky čítať a akosi ma t nikdy nebavilo :D si pamätám ešte na tie knihy čo mali lupu či čo to bolo v sebe :D a niečo čím sa dalo dešifrovať nejaké vety či čo :DD

      Odstrániť
  2. Zajímavý článek já bych tam měla asi jako první takový ty knížky od Jamese Pattersona, který jsem na základce žrala, potom asi HP.....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. HP asi každý zaradí :D len ja nie, lebo som to čítala až neskôr :D

      Odstrániť
  3. Super nápad na článok :D Ja fakt rozmýšľam, ktoré knihy boli pre mňa v živote také smerodajné, ale vôbec to neviem určiť. Odkedy som sa naučila čítať (keď som mala 4), tak som čítala asi všetko, čo mi prišlo pod ruku. Už na prvom stupni na základnej som pravidelne chodievala do knižnice a to tak často, že ma tie tety čo tam pracovali, zdravili na ulici :D :D
    Neviem no, viem, že som dosť hltala troch pátračov :D Úplne som teraz kvôli tomu otvorila svoje konto na stránke knižnice a sú tam záznamy od roku 2004, fuh :D Bože, už viem, na Medzi nami dievčatami som celkom fičala, to som prečítala všetkých tuším 45 dielov a viaceré aj niekoľkokrát. A v podstate všetko čo som našla, viem že som mala fakt problémy s tým, že som už nemala čo čítať :D Nejak som sa rozpísala, sorry :D
    Z týchto tvojich som čítala Ghostgirl a aj to stále mám doma a občas si na to úplne rando spomeniem, neviem prečo. Ale nepamätám si už či mi ich rodičia kúpili len tak alebo či som ich pýtala. A potom Upírska akadémia, najlepšia z upírskych kníh podľa mňa, to som čítala tak celkom neskoro mám pocit. Až keď vyšiel film tuším. A tiež som ich zhltla tak za týždeň :D
    Ok, už končím, tento komentár je nejak príliš dlhý :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. prosí prosím, len také dlhé pekné komentáre píše, vôbec mi to nevadí, rada také čítam, lebo sa mám na čo vyjadriť :D

      Och ja do knižnice nemôžem ísť, lebo ja keď mám doma nejakú knihu, tak už ju nemienim vrátiť, keď vidím, ako vyzerá na poličke pri ostatných :D preto som naposledy v takej normálnej knižnici bola, keď som chodila ešte na ZŠ :D Úplne nemám poňatia, čo je Medzi nami dievčatami :D Ja som si tak požičiavala buď stále niečo slovenské, alebo Meg Cabot... alebo také nejaké modelky či čo to bolo, tiež tak milión dielov to malo :D

      Keď si prečítala Upírske po filme tak klobúk dolu, lebo film mňa osobne nenormálne sklamal. Ako sám o sebe, ak by som nebrala do úvahy knihy je zaujímavý, ale po tom, čo VA mi tak ovplyvnilo život, tak ten film bol nenormálne sklamanie :D

      Odstrániť
    2. Akože ja som už tiež v knižnici pár rokov nebola, presne kvôli tomuto :D Jednoducho už mám potrebu všetky knihy vlastniť (aj keď na ne nemám miesto).
      Medzi nami dievčatami sú také tenké ružové knižky, u nás boli vždy všetky rozpadnuté a musela som kontrolovať či sú tam všetky strany :D Ja som slovenské práveže skoro vôbec, ale hej, Meg Cabot som tiež čítala :D A modelky neviem aké myslíš :D
      No mne sa práveže film celkom páčil. A potom som prečítala knihy. A potom sa mi už až tak nepáčil :D

      Odstrániť
    3. neviem ani ja :D sa mi zdá že jeden diel mal taký modrý trblietavý obal :D úplne neviem ako sa to volalo :D
      Presne to som si myslela, že sa ti páčil, lebo sám o sebe nebol zlý :D asi si ho idem zase pozrieť :D

      Odstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať