nedeľa 30. apríla 2017

Issue 22: Diskriminácia a rasizmus v knihách

Ak sledujete bookstagram, možno ste si všimli, že odkedy vyšiel tretí diel Na dvore z tŕňov a ruží, teda A Court of Wings and Ruin, tak je všade obrovská diskusia o tom, ako jedna scéna diskriminuje asexuálov. Jedno dievča dokonca pridalo úryvok tej scény do svojho príbehu na Instagrame a za tým nasledovalo niekoľko siahodlhých správ o tom, ako už nebude čítať knihy od Sarah J. Maas, lebo diskriminuje a nikdy nepíše o iných rasách a jej postavy nie sú LGBT...
Poviem vám, že som si daný úryvok prečítala a vôbec nič zlé som v ňom nevidela, aj keď je pravda, že zrejme keby som čítala celú tu pasáž, videla by som možno tiež to, čo ostatní, no tak či tak ma toto celé podnietilo k tomu, aby som napísala tento článok.
Zdá sa mi, že som už niekde videla článok či video (? fakt neviem, ak viete, o čom hovorím tak sa prihláste), ako niekto rozprával o tom, že keď sú v knihe rôznorodé postavy, teda všetky rasy či LGBT komunita, tak to knihu predáva a všetko je automaticky super a skvelé a úžasné a je okolo toho veľký boom.
Práve o niečom podobnom chcem rozprávať. Totiž, tak trochu (DOSŤ) mi lezie na nervy to, ako ľudia hľadajú v knihách tie rôznorodé postavy, a keď tam nie sú, tak to je automaticky rasistické a diskriminačne dielo a rasista autor či autorka.
A takýto je teraz vlastne cely svet. Pamätáte si minuloročné Oscary, keď nebol nominovaný ani jeden černoch a bolo z toho veľké haló? Že sú Oscary rasistické atď... Ako správne podotkla moja kamarátka, aj černosi majú vlastné černošské odovzdávanie cien, nie je toto rasizmus?
Nechápte ma zle, ja podporujem rôznorodosť, LGBT komunitu aj všetko čo sa dá, veď len nedávno som s rodičmi viedla hodinovú diskusiu o tom, prečo sú všetci dospelí Slováci takí rasisti. Ja nediskriminujem, nie som rasista ani nič, ale toto umelé presadzovanie rás a LGBT vo svete, v tomto prípade v knihách, mi už naozaj lezie na nervy.
Prečo musí byť v každej knihe kopa rôznorodých ľudí? Od černochov, cez aziatov, gayov až po transgender ľudí. To je ako na našom predmete Moderné Feminity, ktorý máme tento semester, a na ktorom riešime veci ako: prečo je menštruácia tabu či prečo nie sú záchody aj pre transgender ľudí. Načo sa to vôbec mám učiť? Aká je logika v tom, že o tom rozprávame, rozoberáme to, keď pointa celého toho je, že je to normálne, všetko exituje, je a bude? Áno, bola som rada za to, akých rôznorodých hercov vybrali napríklad do 13 Reasons Why, áno, rada čítam aj knihy, kde sú napr LGBT postavy, ale to, že rada čítam aj knihy bez nich teraz neznamená, že diskriminujem, nie snáď?
Totiž, nedávno som objavila knihu, ktorá je prerozprávaním Mulan a ja, ako verný fanúšik som hneď hľadala, aké ma hodnotenie a o čom vlastne je, no čakalo ma nemilé prekvapenie. Kniha poriadne ešte ani nevyšla a už mala najhoršie hodnotenie aké mohla mať, a viete prečo? Pretože si autorka dovolila urobiť z Mulan belošku. A?
Potom aj Marissa Meyer je rasistka, pretože jej prerozprávanie Popolušky sa odohráva v Ázií, čiže aj postavy sú Aziati a nie belosi. Aj ja som sa napríklad snažila urobiť prerozprávanie Mulan a moja hrdinka je beloška, nie však preto, že nenávidím iné rasy, ale preto, že sa nestretávam v bežnom živote s toľkými rasami a rôznorodými ľuďmi na to, aby som o nich vedela správne písať. A okrem toho, je to fantasy, keby som chcela, tak bude mať moja hrdinka aj zelenú pokožku, a čo s tým spravíte?
Toto umelé presadzovanie rôznorodosti by naozaj malo prestať, pretože mám pocit, že sa z toho stal už taký trend, ktorý sa teraz využíva najprv na to, aby stúpla predajnosť a až potom na to, aby knihou autor niečo povedal, a ak náhodou v tejto dobe niekto tento trend nevyužije, tak je z neho automaticky rasista.
Ľudia to jednoducho už začali preháňať a ja chápem, že stále sú vo svete problémy, stále je tu rasizmus, stále je tu diskriminácia, ale keď sa k tomu niekto nevyjadruje, nerobí to z neho automaticky odporcu. Chápem, že niektoré diela s podobnou tématikou sú niekde aj zakázané, a keď nedávno YouTube prišiel so zablokovaním videí s LGBT tématikou, tak som bola nahnevaná, fakt, ja to chápem. Viem, že sú tu stále problémy.
Ale jedna vec je, natočiť film s černochom, pretože je to skvelý herec a hodí sa na danú postavu, a druhá vec je natočiť film s černochom, pretože máme veľa bielych a nejaký tam predsa musí byť. To isté s knihami. Jedna vec je mať postavy lgbt, pretože sa mi to tam hodí a bude z nich skvelý párik, ale druhá vec je trepať to úplne všade, aby som predala knihu a náhodou mi niekto nepovedal, že diskriminujem.
Ľudia skrátka hľadajú rasizmus už aj tam, kde nie je, a aby sa celému tomuto problému vyhlo, tak sa začali pchať tie rôznorodé postavy úplne všade.

A aký máte na to názor vy?
Čítate knihy s rôznorodými postavami radi alebo nie?
Vnímate nejako, že daná postava je iná, má inú rasu či orientáciu?
Vadí vám, keď niečo také v knihe nevidíte?



17 komentárov:

  1. Amen, sestra.
    Úplne vo všetkom s tebou súhlasím. Mne to už tiež dosť lezie na nervy, ale radšej som sa k tomu nikdy nevyjadrovala, lebo som predpokladala, že ma za to nejaký fanatik pošle do horúcich pekiel.
    Ja si napríklad tiež neviem predstaviť, že by som o niečom takom písala vo svojom príbehu. Nerozumiem tomu, nedokážem sa do takých ľudí vcítiť, pretože mňa sa to netýka, tak sa tomu radšej vyhnem, lebo keby som to podala zle, aj z toho by bol cirkus.
    Pripadá mi to, že ľudia sa týmto snažia iba upútať pozornosť. Niekedy naschvál vyhľadávajú aj to, čo tam nie je a robia z toho veľké haló, aby na seba upozornili. Akože nič v zlom, ale je to už trochu trápne, aby sme všetko, čo nám nevonia, zvaľovali na diskrimináciu a rasizmus.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne presne! Nebudem trepať nasilu také postavy do svojho príbehu, keď o tom nič neviem, a keby som to tam pridala, tak by ma ukrižovali za to, že som to celé poňala zle.
      Súhlasím, fakt už všetko zvaľujeme na rasizmus a diskrimináciu a už ma to ani nebaví čítať či vidieť.

      Odstrániť
  2. Lepšie by sa to asi povedať nedalo.
    Neskutočne ma vytáča, že všetko musí byť rôznorodé, a všade sa má riešiť len to či je beloch/černoch/aziat...A najhoršie je, ako všetci proste hneď tie knihy kritizujú, keď tam práve táto rôznorodosť chýba...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jop to aj mne strašne vadí, že automaticky, keď to v knihe nie je, tak už vlna kritiky, že ako si to ten autor mohol dovoliť.

      Odstrániť
  3. Súhlas. Ja mám niekedy pocit, že sú diskriminovaní "bieli" ľudia viac ako "rôznorodí". Podľa mňa je to, že je niekde LGBT postava rovnako normálne ako keď niekde nie je. Veď tak to funguje aj v reálnom živote. Nie v každej partii kamarátov sú takí ľudia. Nemôžu ľudia tú rôznorodosť proste do kníh natlačiť... Veď aj o tom tá rôznorodosť je, že sme každý iný a tak isto aj každá kniha má iné postavy. A kým v tej knihe priamo neodsudzujú niekoho, že je "buzerant" a podobne... tak potom neviem kde je problém. Rôznorodosť je o tom, že každý je iný a nemôže každý chcieť v svojej knihe všetky spektra LGBT len aby splnil nejaké požiadavky. Ja nechápem kde tí ľudia tie problémy berú. Ja si to tam nikdy nevšimnem a nikdy mi to nevadí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Och to máš úplnú pravdu! Nie v každej partii sú takí ľudia, veď keby sme išli podľa noriem kníh, tak by môj bff mal byť gay, mala by som si česať vlasy s černoškou a aziatka by ma mala doučovať :D
      Hej presne, ja tiež čítam, som úplne v pohode so všetkým, si myslím, že aká super kniha a potom zrazu čítam, ako ju ľudia odsudzujú, lebo diskriminuje a ja ani neviem, kedy sa to všetko stalo.

      Odstrániť
  4. Děkuji! Konečně někdo, kdo to má v hlavě srovnané.
    Hodně si poslední dobou všímám násilného dotlačování LGBT postav do knih a úplně vidím, jak se tam nehodí, ale musí tam být, protože teď je to moderní a kdyby tam nebyly, bůh ví z čeho všeho by autora obvinili. Paradox je, že proti těmto postavám absolutně nic nemám! Holly black je mívá v knihách, ale tak nějak to k ní už patří, vždycky takové postavy měla, už minimálně od roku 2002, kdy vyšla daň peklu, kde je gay kamarád, stejně jako v Nejtemnější části lesa. Dokonce i můj nejoblíbenější autor(John Connolly) má v thrillerech gay pár a to už víc jak 15 let.
    Jenže teď je to prostě moderní, mluví se o tom více, než kdy jindy, každý mává nápisem "Rovná práva" a tak musí celý svět bláznit a cpát všude gaye, černochy, trasngenedery a spoustu dalších postav a osob jen aby se někdo neurazil. Svět se přeci nemůže zavděčit všem, za chvíli budeme tak korektní, až nebudeme moct nikoho poslat ani do pr****.
    Díky moc za super článek.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej presne! toto beriem, že majú autori lgbt postavy nie preto, že je to teraz nejaký trend, ale preto, že sa to tam fakt hodí napríklad alebo už sú tým známi, že takéto postavy majú bežne.
      A teraz je to taký trend to všade pchať, lebo sa to rieši viac, než inokedy, tak o tom poďme teraz písať všade a už fakt neviem či tí autori sa snažia niečo povedať, nejakú silnú myšlienku, alebo len chcú svoju diela predať.
      :)) som rada, že sa páčil :)

      Odstrániť
  5. Jeden z mých kantorů na vejšce to řekl přesně: Jednou budeme mluvit tak korektně (politicky, rasově,...), že naše slova ztratí jakýkoliv smysl který kdy měla a my se nebudeme moci dorozumět. Já bych ještě dodala, že to trochu připomíná bájnou Babylonskou věž.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. s tým úplne súhlasím, lebo všetci tu hovoria, že je sloboda reči a demokracia a slobodný svet, ale v skutočnosti sa oveľa viac riešia drobnosti a ľuďom všetko vadí, než pred pár rokmi a je to čim ďalej tým horšie.

      Odstrániť
  6. Ako keby si mi hovorila z duše.
    Pôvodne som tiež mala rozpísaný článok na túto tému, ale radšej som ho vymazala skôr než som ho uverejnila, pretože by ma za to niektorí ukameňovali. Čo sa týka LGBT témy a autorov, tak už to ani nie je o tom reprezentovať ich komunitu, ale privyrobiť na nich. Ako si spomínala, čím viac rás a LGBT téma, tým viac percento úspešnosti. Ak autor nepoužije do svojej knihy homosexuálov alebo ľudí inej kultúry, tak je to hneď utláčanie a rasizmus. Kristove rany, kde sme sa to ocitli? Ľudia zbytočne hľadajú, čo by mohli knihe vytknúť. Tak ako pri Zárezoch smrti, že sú rasistické a pri tom ja som sa nad tým ani nepozastavila, pretože tá kniha mi taká neprišla. A mám pocit, že komu áno, tak to berie až príliš osobne. Nikdy sa toto až tak neriešilo a teraz zrazu ľudia diktujú, aké majú byť postavy v knihách? Napríklad V. Schwab niekto na twitter napísal, že sa nevenuje dostatočne LGBT téme a ona sa za to surovo ospravedlnila a že si na to dá pozor. Odkedy čitatelia budú diktovať autorom o kom majú písať? Nabudúce jej rovno môže poslať ako má celý príbeh vyzerať.
    Najviac ma aj tak šokuje, že všetci sa oháňajú s tým, že sa diskriminujú určité rasy. To isté sa dá povedať potom o nich. Nie som rasista, medzi homosexuálom a medzi heterosexuálom nevidím rozdiel. To len určití ľudia na to poukazujú a zvyčajne tí, ktorí bojujú za ich práva. Sú to knihy, vymyslené príbehy, treba si to uvedomiť, a keď s rasizmom a s podobnými vecami má človek blízky vzťah, tak treba to začať to riešiť v skutočnom živote, kde sa riešia skutočné problémy a skutoční ľudia. A neurážať sa pre všetko. A hlavne nie pre knihy, ktoré sú fikcia.
    Ale ak si všimneš len pri určitých knihách a autoroch sa to rieši. Prečo sa napríklad nesťažujú, že Hry o život sú rasistické? Predsa ak sa nemýlim černoch padol medzi prvými a Katniss bola beloška. Takže ja som vážne zvedavá, kam sa táto téma až dostane ako to celé dopadne. Jednoducho ľudia nevedia už čo robiť od toľkej dôležitosti.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale to mám pocit, že takto hľadajú ľudia všade to, čo tam ani nie je napríklad aj pri nejakom seba-poškodzovaní a samovraždách a podobne, lebo som už aj také počula o Zárezoch, že to vedie práve k tomu seba-poškodzovaniu. Fakt ľuďom už také veci napadajú, hľadajú kadečo, len aby tej knihe niečo vytkli. Veď to kde sme? Za chvíľu budú všetci autori písať o medvedíkoch, ktorí idú na zmrzlinu, aby náhodou sa nikto neurazil.
      Ty kokos toto som vôbec nevedela, že to už je v takom štádiu, že niekto napíše toto autorke a ona sa ešte ospravedlnila, veď toto je choré. Keby mne niekto povedal, že diskriminujem alebo čo, lebo nemám LGBT postavu, tak just tam ešte napíšem niečo viac diskriminujúce a je mi to jedno.
      Pekne si to povedala, majú to riešiť v skutočnom živote, kde sa riešia skutočné problémy a skutoční ľudia, to si niekde zapíš :D
      Mám pocit, že tým, že je to teraz taký nový boom hľadať diskrimináciu všade, tak sa ľudia už ani nepozastavujú nad niečim čo vyšlo "tak dávno" a útočia na tie nové veci a nových autorov.

      Odstrániť
  7. Presne. O tomto istom som sa s maminou minule asi hodinu bavila, lebo nás to obe štve. Podporujem LGBT, nie som rasistka ani nič a mám rada diverzitu v knihách aj filmoch. Ale neznášam umelé pridávanie takýchto postáv len preto, aby ich niekto neobvinil z rasizmu či homofóbie. What the fuck?
    Mimochodom, mňa celkom štve aj tá kniha The Hate u give. Všade strašne vysoké hodnotenia len kvôli téme, ale som vážne jediná, ktorá videla ten rasizmus proti belochom tam?! Keby toto poviem niekde verejne v Amerike, tak by ma všetci obvinili, že som rasistka. To je choré toto -_-

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ach hej to som videla viac ľudí písať o The Hate u Give, že je to populárne len preto, akú tému to rieši pričom... je smutné to, že TERAZ je také haló okolo celého rasizmu, keď kedysi boli oveľa väčšie problémy, než teraz a vtedy neboli všetci takí zarytí odporcovia rasizmu a diskriminácie.

      Odstrániť
  8. Ja tiež poznám tak jednu jedinú osobu a to už som na svete 21 rokov. Proste ak to má byť normálne, tak tomu nechám aj normálny priebeh a nebudem také postavy trepať všade, lebo to musí byť, keď v skutočnosti podobných ľudí ani nevídaš tak často.
    Ďakujem :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. No ide o to že tie pribehy sa odohrávajú alebo su pre obyvateľov multi-kulti krajín takze pretože tam asi . Ako belosi si to neuvedomujeme ale vážne su vačšinou farebne postavy sterorizovane a menej ako biele . Oscar je ináč celosvetové odovzdanie cien ne iba pre belochov . A to s Mulan bolo kritizovane lebo veľa príbehov je upravene s bielymi postavami než naopak . Ale súhlasím že by mali ľudí obsadzovať kvôli ich talentu . Na druhej strane je ale milión aziatov a černochov ktorí majú talent ale kvôli tomu že nie su biely nedostali rolu . Ak chceš filmy alebo knihy kde su iba biely tak mas napríklad slovenské , české alebo krajiny ktoré majú malo cudzincov :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No veď ja viem, že je Oscar celosvetový, ale náhodou nebol nominovaný žiaden černoch tak z toho robili takú vedu, že až a na druhý rok hneď samý černosi aj všetko vyhrávali.
      Tak ale zase keby nechala Mulan ako aziatku, tak by už boli nenávistné komentáre, že niekto kto je biely sa snaží napísať knihu z pohľadu inej rasy, akoby vedel, o čom píše. Už aj také som videla, že písali autorom, keď sa snažili tú diverzitu zachytiť, že prečo to robia, keď o tom nemajú ani páru. Ale keď tam nič nedajú, tak je zle, lebo diskriminujú.

      A nepovedala som, že chcem také filmy či knihy, v celom článku hovorím, že mi je to úprimne jedno akej sú postavy farby, vierovyznania či neviem čoho :D

      Odstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať