utorok 7. júla 2020

Buďte úprimní, nemusí sa vám všetko páčiť


Téma tohto článku mi napadla, keď som si písala s niekoľkými dievčatami o jednej knihe. Začalo sa to tým, že ma istá kniha nebavila a ľudia mi na to odpisovali, že úplne súhlasia a nechápu, prečo ju každý tak velebí. Tak som sa zamyslela nad tým, prečo som si to vlastne chcela aj ja prečítať - videla som len samé pozitívne recenzie. A nakoniec ma to sklamalo.

Tak som začala premýšľať a prehodnocovať. Instagram je jedna veľká lož. Veď to všetci vieme, určite nečítam knihu dolu hlavu z kresla obklopená kvetmi. Jasne, že je to naaranžované, jasné, že je to jedná veľká lož. Môj život nie je taký perfektný, ako ukazujú fotky, a nie, necestujem celý rok hore dole, akoby som mala milióny, ako to vidíte na mojom osobnom instagrame, kde sú len samé fotky z ciest. Je to síce lož, no zároveň, aspoň tie názory sú pravdivé. Všetky moje recenzie, či už na filmy alebo knihy, názory na situácie vo svete a na Slovensku. Aj keď musím povedať, že na mnohé veci sa nechcem vyjadrovať alebo skrátka nemám názor.

Ide mi vlastne o to, že si chcem vybudovať značku alebo teda instagram a blog, na ktorom budem úprimná a otvorená, kde vám budem rozprávať o kadečom, od sexu, cez knihy až po diskrimináciu. Ale to som len ja a polovica ďalších knižných instagramov sa snaží len nahrabať knihy a sledovateľov.

Mám dojem, že teraz, teda aspoň na slovenskej knižnej scéne, je veľa instagramov, ktoré využívajú ten instagram len na to, aby dostávali knihy a žiadna práca za tým nie je. Keď som sa raz na storkách pýtala, čo by ste si chceli prečítať, pár ľudí mi napísalo presne toto. No musím to aj upresniť. Nejde mi o instagramy a blogy, kde si dávajú ľudia záležať a naozaj čítajú tie knihy, a dávajú úprimné recenzie, a majú krásne fotky, ide o tie ostatné, kde nejde o čitateľa a sledovateľa, ale len o knihy zadarmo. A myslela som si, že už sme za tým, tá blogová éra skončila, už nenájdete blogy ako kedysi, keď autori napísali troj-riadkovú recenziu na knihu, ktorú mali zadarmo. No toto sa teraz presunulo na instagram.

A týmto sa vlastne chcem dostať k problému. Autori zistili silu instagramu ako reklamy na ich knihy. Píšu instagramerom či im nemôžu poslať knihu na recenziu alebo na fotku. Niektorí si naozaj dajú záležať a chcú tú recenziu, niektorým je to úplne jedno, aj keď tú knihu neprečítate, hlavné je, že ste ich spomenuli. A ja to chápem. Keď mi raz vyjde kniha, už teraz plánujem, ktorým blogerom a instagramerom ju pošlem, nech mi ju spropagujú. Problém je na opačnej strane, keď ten instagramer nemá skutočne záujem o propagáciu a chce len knihu zadarmo alebo vlastnú reklamu vďaka autorke/autorovi, ktorí ich môžu spomenúť. A potom ide aj o to, že sa človek jednoducho hanbí a cíti zle vôbec napísať niečo negatívne o tej knihe, keď mu ju poslal sám autor/autorka.

Chápem to. Naozaj. Toľkokrát som mala dilemu, keď mi niekto dal niečo prečítať a mne sa to nepáčilo, no nevedela som to povedať úprimne, pretože sme kamarátky, poznáme sa, nechcem jej ublížiť. Alebo teda jemu. Vždy som si našla cestu von a nejak to obkecala, no už to nerobím. Nechcem vám klamať a propagovať niečo, čo sa mi nepáčilo. Neviem prečo, ak ide o iný typ blogu/instagramu, ako oblečenie, lifestyle či mejkap, je úplne normálne, že daný "influencer" je úprimný a povie, že tento rúž je hrozný, lebo robí fľaky, ale ak ide o knihy, všetky budú dokonalé a skvelé a nepovieme si skutočný názor. Tak toto chcem zmeniť. Nechcem predstierať, že sa mi niečo páči, keď som sa očividne nebavila a nadávala počas celého čítania. A to isté platí o ostatných, chcem počuť alebo vidieť úprimné odporúčanie na knihu, ktorú ste naozaj milovali, a ktorá sa mi bude páčiť, pretože viem, že máme podobný vkus, nie klamstvo, len aby ste nikoho neurazili.

Tak vás prosím, skúsme trochu iné myslenie a nevyvolávajme slávu tam, kde ju netreba. A ja viem, že niekomu sa tie knihy môžu páčiť a niekomu nie, no niekedy je naozaj vidieť, kedy si to kniha zaslúži a kedy nie, kedy je to teda úprimná recenzia, a kedy nie. Skúsme teda pomôcť autorom zlepšiť sa a nepodporovať ich v chybách, ktoré robia. A zároveň, autori, vaša úprimná kritika sú skutoční čitatelia, nie vaši kamaráti. Berte si k srdcu veci, ktoré naozaj zmeniť alebo vylepšiť treba a neberte si k srdcu veci, ktoré sú neúprimné alebo nenávistné. Mne sa to síce hovorí, keď mi ešte nič nevyšlo a ja viem, aký som človek, že každá negatívna recenzia ma bude bolieť, no tiež viem, že len to mi pomôže zlepšiť sa, pretože rodina a kamaráti budú príliš milí, a budú sa cítiť príliš previnilo na to, aby mi úprimne povedali, že je to celé na pi...

Takže buďme úprimní, kritickí a hlavne, majme vlastné názory. Ďakujem za pochopenie.


4 komentáre:

  1. Skvelý článok. Naozaj treba byť úprimný a vedieť vyjadriť aj to, čo sa nám nepáči. Som ešte len malý bookstagram a knihy si kupujem sama bez spoluprác. Hodnotím ich vždy tak ako si to naozaj myslím. A je pravda, že každá kniha má svojich čitateľov a aj keď sa mi nepáčila tak sa môže páčiť niekomu inému. Ďakujem, že si o tom takto napísala

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne :) No takto úprimné to aj ma byť :) tak hádam sa ti podarí rozrásť :))

      Odstrániť
  2. Úplne súhlasím so všetkým, čo si napísala. Instagram je čoraz viac preplnený vyumelkovanými fotkami a popismi, že človek stráca predstavu o realite. Za seba poviem, že mi to v poslednej dobe začalo vadiť, pretože všetky tie účty sú na jedno kopyto a neviem sa v nich zorientovať, či je to Janka alebo Danka.
    A presne ako si písala, že éra blogov je preč a všetko sa presunulo na instagram. Je mi to veľmi ľúto, pretože blogovanie bolo mojím koníčkom už od základnej školy, aj keď som písala niekedy hlúposti, bola som to ja a úprimná. Teraz samozrejme filtrujem, čo zverejním, ale nerada ľudí zavádzam. Keď som sa znova rozhodla obnoviť blog, tak som si povedala, že nebudem písať recenziu na knihu, ktorá sa mi nepáčila (píšem recenzie štýlom, prečo by si mal človek danú knihu prečítať).
    Neviem či to dáva zmysel tento komentár, ale súhlasím s tebou!
    Inak, som rada, že som objavila tvoj blog. Určite sa ešte zastavím :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hahah úplne súhlasím. Ja už veľmi málo nových ľudí sledujem na IG, lebo mám dojem, že je všetko o tom istom, tak zostávam verná tým, ktorých už poznám.

      Och mám to rovnako, tiež blogujem od základnej školy a stále ma to bavilo, no táto éra sociálnych médii tvorí novú platformu a blogy už sú čoraz menej populárne :(

      A ďakujem :)) Aj ja som rada, že si ho objavila :D

      Odstrániť

Ocenenie

Ocenenie

Zobrazenia stránky

Archív

Translate



© Dany 2011-2020

Kde nakupovať